Skip to content

Θα μπορούσαν οι κυρώσεις της G7 κατά της Ρωσίας να έχουν ακούσιες ασφαλιστικές συνέπειες;

Οι κυρώσεις της G-7 στο ρωσικό πετρέλαιο, οι οποίες περιλαμβάνουν την θέσπιση ανώτατου ορίου τιμής ύψους 60 δολαρίων ανά βαρέλι και περιορισμούς σε βασικές υπηρεσίες όπως την ασφάλιση, ενδέχεται να έχουν ανεπιθύμητες συνέπειες, σύμφωνα με ειδικό στη ναυτιλιακή ασφάλιση.

Μία από αυτές τις συνέπειες είναι η δημιουργία ανταγωνιστικών αγορών ασφάλισης για θαλάσσιες καλύψεις στη Ρωσία, την Ινδία και άλλες χώρες, δήλωσε ο Κόρμακ ΜακΓκάρι, ανώτερος αναλυτής ναυσιπλοΐας, στην Control Risks, την παγκόσμια συμβουλευτική αναφορικά με κινδύνους και χάραξη στρατηγικής, στο Insurance Journal.

«Περίπου ο μισός πλανήτης είτε δεν συμφωνεί καν, είτε δεν ενδιαφέρεται για τις κυρώσεις της G-7 και της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Ρωσίας», δήλωσε ο ΜακΓκάρι. «Ο μισός πλανήτης θέλει να καταναλώσει αυτό το πετρέλαιο σε όποια τιμή μπορεί να το πάρει και η Ρωσία θέλει να συνεχίσει να το εξάγει, και αυτό προσπαθούν να κάνουν και οι δυο».

Εν ολίγοις, αυτές οι κυρώσεις είναι αποτελεσματικές μόνο εφόσον τις ακολουθούν τα κράτη, είπε.

Οι κυρώσεις, οι οποίες τέθηκαν σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, περιορίζουν τη χρηματοδότηση, τη μεσιτεία, τη μεταφορά και τις ασφαλιστικές υπηρεσίες για το ρωσικό πετρέλαιο εάν το αργό αγοραστεί πάνω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι.

Εάν γίνει συναλλαγή για το αργό πετρέλαιο στα 60 δολάρια ή και πιο κάτω, τότε οι χώρες που πρέπει να συμμορφωθούν με το ανώτατο όριο, οι οποίες περιλαμβάνουν τις χώρες του G7, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Αυστραλία, θα επιτρέψουν την πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες.

Ενώ η ασφάλιση έχει χρησιμοποιηθεί ως βασικό όπλο στην φαρέτρα των κυρώσεων, η Δύση δεν έχει το μονοπώλιο στην ασφάλεια της ναυτιλίας, σημείωσε ο ΜακΓκάρι.

Τα 13 κλαμπ προστασίας και αποζημίωσης (P&I), που αποτελούν τον Διεθνή Όμιλο P&I Clubs, παρέχουν από κοινού κάλυψη θαλάσσιας ευθύνης (γνωστή και ως Προστασία και Εγγύηση Αποζημίωσης) για περίπου το 90% του παγκόσμιου τονάζ (βάρος εμπορεύματος σε τόνους) που βγαίνει στους ωκεανούς.

Ουσιαστικά, τα Protection & Indemnity Clubs, είναι αλληλασφαλιστικοί συνεταιρισμοί ιδιοκτητών πλοίων, με σκοπό την αποκατάσταση ζημιών που δεν έχουν ασφαλιστεί, κατά τη μετακίνηση των πλοίων τους.

Σύμφωνα με το σχέδιο που έχει εκπονηθεί, η ασφάλιση P&I από αυτά τα club, που εδρεύουν στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για την επιβολή αυτών των κυρώσεων.

Ενώ η Δύση έχει κάποια δύναμη μέσω… ασφάλισης, συμπλήρωσε ο ΜακΓκάρι, ακόμη και αυτό είναι επισφαλές γιατί «φαίνεται ότι θα δώσει ώθηση στο να αυξηθούν οι αγορές ασφάλισης, πέρα από το παραδοσιακό κέντρο που είναι η Δύση».

Η ρωσική Ingosstrakh αποφάσισε πρόσφατα ότι δεν σκοπεύει να προσφέρει συμβόλαια σε νέους πελάτες που χάνουν την κάλυψή τους από διεθνείς ασφαλιστικές εταιρείες.

Ο ΜακΓκάρι σημείωσε ότι η Ingosstrakh ασφαλίζει περίπου 2000 πλοία, αριθμός αρκετά μικρός σε σύγκριση με το μερίδιο αγοράς των 13 συλλόγων P&I, «αλλά που βάζει τα θεμέλια για να αρχίσει η Ρωσία να ασφαλίζει τον δικό της εγχώριο στόλο καθώς και τις ξένες σημαίες που χρησιμοποιεί…»

Η Ingosstrakh είναι ουσιαστικά ένας κρατικός οργανισμός, επομένως το Κρεμλίνο μπορεί απλώς να αρχίσει να αντασφαλίζει τα ασφαλιστήρια συμβόλαια και να αποφεύγει εντελώς τα δυτικά P&I, εξήγησε.

Και το ίδιο ισχύει για την Ινδία και άλλες χώρες, που είναι συχνοί εισαγωγείς ρωσικού πετρελαίου, είπε ο ΜακΓκάρι, εξηγώντας ότι θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τα δικά τους P&I club, να σπάσουν το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων και να εισάγουν το πετρέλαιο. «Δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να το εμποδίσει αυτό από το να γίνει», δήλωσε.

Τόνισε επίσης ότι οι δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας είναι αρκετά μετρημένες και θα μπορούσαν να ήταν πολύ πιο σκληρές. «Το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων δεν είναι τόσο ακραίο όσο θα μπορούσε να είναι. Είναι μια αρκετά ήπια κύρωση από τη Δύση».

Τα κράτη της G7 πιθανώς εξέτασαν τον αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία, «η οποία είναι ήδη αρκετά κατακερματισμένη και εύθραυστη, επομένως ήταν πρόθυμες μόνο να ενεργοποιήσουν μια κύρωση, ενώ επίσης κάνουν τα στραβά μάτια σε όσους την αγνοούν», πρόσθεσε.

Επιπλέον, η Δύση, μέσω της Τουρκίας-μέλους του ΝΑΤΟ, θεωρητικά έχει τη δυνατότητα να σταματήσει εντελώς την εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου, είπε. «Όσον αφορά τη ναυτιλία, η Ρωσία εξαρτάται σχεδόν πλήρως από τη Μαύρη Θάλασσα και τα στενά του Βοσπόρου, επειδή τα περισσότερα από τα άλλα λιμάνια της παγώνουν κατά τη διάρκεια του χειμώνα».

Είναι πιθανό να το κάνει, είπε ο ΜακΓκάρι, αλλά τότε η Δύση θα έχει ενοχλήσει πολύ δυνατά τη «ρωσική αρκούδα» και μαζί με αυτήν την παγκόσμια οικονομία «με έναν τρόπο που ίσως η Δύση απλώς δεν θέλει να κάνει».

Πηγή: Insurance Journal

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *