Skip to content

Πώς θα νιώθατε αν τη δουλειά σας αξιολογούσε ένα ρομπότ;

Αξιολόγηση καθοδήγηση εργασίας από την τεχνητή νοημοσύνη – μια ακόμη νέα τάση

Ένα από τα σημαντικότερα καθήκοντα ενός μάνατζερ είναι η καθοδήγηση και η ανατροφοδότηση των υφισταμένων. Η ανατροφοδότηση δε, πρέπει να είναι άμεση και εξατομικευμένη, για να αποδώσει τα μέγιστα.

Η πετυχημένη επανατροφοδότηση αυξάνει κάθετα την ικανοποίηση των υπαλλήλων και ευνοεί τη διάχυση της γνώσης, βοηθώντας την παραγωγικότητα.

Η αξιολόγηση ωστόσο της εργασίας κάποιου, από κάποιον άλλο, ακόμη και αν αυτός είναι ανώτερος στην επαγγελματική ιεραρχία είναι…λεπτό ζήτημα. Για κανέναν άνθρωπο δεν είναι εύκολο να δεχτεί κριτική από οποιονδήποτε, είτε τον θεωρεί ανώτερο είτε κατώτερο του.

Για αυτό και στο προσκήνιο αρχίζουν να έρχονται πολλές εφαρμογές αξιολόγησης απόδοσης και αποτελεσμάτων από την τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό λύνει μερικά προβλήματα (όπως κατηγορίες για τυχόν προκατάληψη στην κρίση κάποιου, για διαφάνεια, για κατάχρηση του απορρήτου) αλλά δημιουργεί και κάποια καινούργια – όπως συμβαίνει σχεδόν με όλα στη ζωή.

Κάποιοι θα διστάσουν ή θα απορρίψουν τελείως την ιδέα να τους κρίνει μια μηχανή. Ακόμη, η εισαγωγή μιας νέας πηγής αξιολόγησης μπορεί δυνητικά να δημιουργήσει μια κοινωνική απόσταση ανάμεσα στους μάνατζερ και τους υφιστάμενούς τους.

Δεκαετίες ερευνών δείχνουν ότι το αποτελεσματικό feedback είναι θέμα εμπιστοσύνης. Υπάλληλοι που ένιωθαν ότι οι μάνατζέρ τους είχαν στο μυαλό τους το καλό τους, ήταν πιο πρόθυμοι να δεχτούν κριτική και οδηγίες. Αυτό το συναίσθημα όμως, πώς μπορεί να το προσφέρει μια μηχανή, χωρίς καμία εμπλοκή ανθρώπινου παράγοντα;

Το ιδανικό είναι λοιπόν οι μάνατζερ να προσπαθήσουν να εξηγήσουν τη λογική της ενσωμάτωσης της ΑΙ, δηλαδή για ποιο σκοπό εντάσσεται στη διαδικασία αξιολόγησης, καθώς και πώς θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα των υπαλλήλων και τα συμπεράσματα του αλγόριθμου.

Εμπλοκή των υπαλλήλων στο σχεδιασμό και την εφαρμογή

Έρευνα της Microsoft σε 4.500 στελέχη παγκοσμίως κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το να έχουν οι άνθρωποι λόγο στις τεχνολογικές πρωτοβουλίες τους γεμίζει ικανοποίηση και τους εμπλέκει με τα τεχνολογικά εργαλεία.

Η παροχή ενημέρωσης στους υπαλλήλους σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν με συστήματα καθοδήγησης υποβοηθούμενα από την ΑΙ συμβάλλει στην άμβλυνση των ανησυχιών σχετικά με τον έλεγχο και το απόρρητο. Μια άλλη προσέγγιση είναι να σχηματιστεί ένα συμβούλιο λειτουργίας της ΑΙ με τη συμμετοχή των υπαλλήλων ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια σχετικά με τα δεδομένα που συλλέγονται, τον τρόπο που χρησιμοποιούνται και τις δικλείδες ασφαλείας που υπάρχουν για την προστασία της ιδιωτικότητας των υπαλλήλων.

Για την καλύτερη ποιότητα και ενασχόληση, είναι κρίσιμο να εμπλακούν οι υπάλληλοι καθ’ όλη τη διαδικασία πειραματισμού και υιοθέτησης της τεχνολογίας. Ιδανικά, θα εμπλακούν ακόμη και στον καθορισμό των μετρήσεων απόδοσης και στον τύπο καθοδήγησης που θα παραχθεί από την ΑΙ. Αρχικά είναι προτιμότερο η εφαρμογή να μην κρίνει τα πάντα για τον υπάλληλο, αλλά κάποια μόνο συγκεκριμένα πράγματα, έως ότου όλοι αρχίσουν να αισθάνονται πιο άνετα με το εργαλείο.

Οι μάνατζερ μπορούν επίσης να προσαρμόσουν το είδος του feedback ώστε να αντανακλά συγκεκριμένες ανάγκες των υπαλλήλων, για παράδειγμα να παρέχει πιο ενθαρρυντικό feedback όταν οι εργαζόμενοι είναι νεοεισερχόμενοι. Σε μια μελέτη, το εργαλείο καθοδήγησης ΑΙ βρέθηκε πιο αποτελεσματικό για εργαζόμενους με μέτρια ειδίκευση, ενώ πιο εξειδικευμένοι υπάλληλοι βρήκαν την μηχανή πολύ “ομοιογενή” στην κρίση της. Αυτό που θέλουν οι εργαζόμενοι είναι η εξατομικευμένη καθοδήγηση, επομένως είναι σημαντικό να επιλεγεί ένα εργαλείο ΑΙ που να είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να πληροί τη γκάμα ανθρώπων και καταστάσεων εντός του οργανισμού.

Εντατική εκπαίδευση των μάνατζερ

Πολλοί μάνατζερ θα μπορούσαν να ωφεληθούν από βασική εκπαίδευση στην αποτελεσματική καθοδήγηση, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η γνήσια ενσυναίσθηση και συμπάθεια κατά τη διαδικασία. Η ενσωμάτωση εργαλείων ΑΙ θα απαιτήσει πρόσθετη αναβάθμιση των μάνατζερ. Θα πρέπει να εκπαιδεύονται όχι μόνο στην τεχνική τεχνογνωσία, αλλά και στο πώς να μεταφράζουν δεδομένα που δημιουργούνται από την ΑΙ με ευαισθησία και ικανοποιητικά στους υπαλλήλους. Τα εργαλεία ΑΙ μπορεί επίσης να αποδειχθούν χρήσιμα για την εκπαίδευση νέων στελεχών παρέχοντας περιπτώσεις πρακτικής και άλλες μορφές βιωματικής μάθησης.

Τα εργαλεία ΑΙ υπόσχονται ιδιαίτερα την αύξηση της συχνότητας, της εξατομίκευσης και της ακρίβειας της καθοδήγησης, χωρίς να αυξάνουν την επιβάρυνση των μάνατζερ. Ωστόσο, αυτά τα κέρδη δεν είναι εγγυημένα.

Για να είναι επιτυχής, είναι σημαντικό να ενσωματωθεί η τεχνολογία AI με τρόπο που να οδηγεί σε καλύτερη ανθρώπινη εμπειρία τόσο για τους μάνατζερ όσο και για τους υπαλλήλους.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *