Skip to content

Έκθεση – σοκ: Στο υψηλότερο σημείο μετά την πανδημία τα επίπεδα έλλειψης συγκέντρωσης από τους οδηγούς στις ΗΠΑ

Πολύ ενδιαφέροντα αλλά και άκρως ανησυχητικά είναι τα ευρήματα έρευνας της Cambridge Mobile Telematics σχετικά με τις οδηγικές συμπεριφορές μετά την πανδημία στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Σύμφωνα με αυτά, το επίπεδο περισπασμού των οδηγών -όταν χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο την ώρα της οδήγησης- είναι στα υψηλότερα επίπεδα από τη στιγμή της έναρξης της πανδημίας. 

Τον Απρίλιο του 2020, η απόσπαση της προσοχής των οδηγών εκτοξεύτηκε στα ύψη σε όλη τη χώρα, καταγράφοντας αύξηση πάνω από 18% μόλις από τον προηγούμενο μη πανδημικό μήνα, με μέσο όρο ένα λεπτό και 34 δευτερόλεπτα ανά ώρα οδήγησης. 

Θα περίμενε κανείς ότι η έλλειψη αυτοκινήτων στους δρόμους θα μείωνε αυτή την τάση, κάτι που όμως δεν έγινε. 

Πλέον, τον Φεβρουάριο του 2022 και με αυτοκίνητα εκ νέου να βγαίνουν μαζικά στους δρόμους, η απόσπαση της προσοχής εντάθηκε περαιτέρω, φτάνοντας το ένα λεπτό και 38 δευτερόλεπτα ανά ώρα οδήγησης. 

Ήταν δηλαδή 30% υψηλότερη από τον Φεβρουάριο του 2020, τον τελευταίο μήνα πριν από την πανδημία.

Η πανδημία φαίνεται ότι διατάραξε και τα κλασικά μοτίβα οδήγησης που θεωρούνται ότι συνιστούν απόσπαση προσοχής, τα τελευταία δύο χρόνια. 

Ιστορικά, η οδήγηση αυτή που εμπεριείχε έλλειψη συγκέντρωσης, ήταν εποχιακή, καθώς αυξάνεται το καλοκαίρι και μειώνεται το χειμώνα. Το 2019 για παράδειγμα, είχε αυξηθεί κατά 9% τους καλοκαιρινούς μήνες. Το 2020, το ποσοστό αυτό έφθασε πάνω από 11%. Το 2021, ωστόσο, η τάση οι οδηγοί να βρίσκονται στο τιμόνι με μειωμένη συγκέντρωση παρατηρήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Τα μοτίβα απόσπασης της προσοχής έχουν επίσης αλλάξει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ωστόσο, η πανδημία φαίνεται να έχει επηρεάσει περισσότερο τη νυχτερινή οδήγηση. Και αυτό διότι,  αυξήθηκε κατά 40% από τον Φεβρουάριο του 2020 έως τον Απρίλιο του 2020 για ταξίδια από τις 23:00 έως τις 6:00 π.μ., φτάνοντας το 1 λεπτό και 20 δευτερόλεπτα ανά ώρα οδήγησης. 

Ενώ τον Φεβρουάριο του 2022, η νυχτερινή απόσπαση της προσοχής αυξήθηκε σε 1 λεπτό και 29 δευτερόλεπτα την ώρα.

«Τα τελευταία δύο χρόνια, η οδήγηση που διεξάγεται με ελλειμματική συγκέντρωση, ήταν σαν μια πανδημία μέσα στην πανδημία, αυξάνεται με ανησυχητικούς ρυθμούς και αλλάζει τη συμπεριφορά των οδηγών καθώς η πανδημία εξακολουθεί να βρίσκεται στις ζωές μας. Καθώς περισσότεροι οδηγοί βγαίνουν στους δρόμους της χώρας, αυτή η εντεινόμενη μάστιγα θα θέσει ακόμη περισσότερες ζωές σε κίνδυνο», δήλωσε ο Ράιν Μακμάχον, Αντιπρόεδρος Στρατηγικής της Cambridge Mobile Telematics. 

Και συνέχισε λέγοντας: «Καθώς έχουμε μπει στον μήνα ευαισθητοποίησης για την οδήγηση με απόσπαση προσοχής, που είναι ο Απρίλιος, ελπίζουμε ότι αυτή η μελέτη που κάνουμε υπενθυμίζει σε όλους ότι η απόσπαση της προσοχής δεν έχει εξαφανιστεί με την πανδημία, είναι στην πραγματικότητα χειρότερη από ποτέ. Το καλό σημείο είναι ότι γνωρίζουμε ότι η τεχνολογία και οι κανονισμοί μπορούν να την περιορίσουν σημαντικά. Το κλειδί είναι ότι η αγορά πρέπει να φέρει αυτές τις λύσεις υπό κλίμακα και οι νομοθέτες πρέπει να περάσουν ισχυρότερα, εφαρμοστέα νομοσχέδια που θα επιτρέπουν την χρήση των κινητών δίχως την χρήση των χεριών».

Η οδήγηση χωρίς συγκέντρωση ευθύνεται για τον θάνατο άνω των 3.100 ανθρώπων το 2020, σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA). 

Το NHTSA αναφέρει επίσης ότι πάνω από 38.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα την ίδια χρονιά, ο υψηλότερος αριθμός εδώ και πάνω από μια δεκαετία. 

Οι ειδικοί μάλιστα δυστυχώς εκτιμούν ότι ο αριθμός των θανάτων που προκαλούνται από αυτού του είδους την οδήγηση είναι πιθανότατα πολύ μεγαλύτερος, λόγω της δυσκολίας εντοπισμού του φαινομένου, πριν από ένα ατύχημα.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *