Skip to content

Ασφάλιση και βιομηχανία θεάματος: Ποιους κινδύνους καλύπτει

Στις 12 Μαρτίου, όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στην παγκόσμια βιομηχανία του θεάματος καθώς διεξήχθη η 95η τελετή απονομής των Όσκαρ.  

του Χρήστου Γαβαλά

Πέρα από αυτό, ωστόσο, συνολικά η κινηματογραφικη βιομηχανία αλλά και αυτή των live events δεν έχει πλήρως ανακάμψει από την πανδημία και την ίδια ώρα χρειάζεται να εξελίσσεται διαρκώς σε ένα νέο περιβάλλον το οποίο και χαρακτηρίζεται από διαφορετικούς οικονομικούς, τεχνολογικούς κινδύνους αλλά και κινδύνους βιωσιμότητας.

Αυτή είναι η εκτίμηση της Allianz Global Corporate & Specialty για την εν λόγω βιομηχανία. Η AGCS είναι πολύ σημαντικός ασφαλιστικός παίκτης στην παγκόσμια ψυχαγωγική αγορά και μάλιστα έχει ασφαλίσει πέντε από τις δέκα ταινίες που προτάθηκαν για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας φέτος.

Αυτό αποτελεί συνέχεια της μακράς συνεργατικής παράδοσης που έχει η εταιρεία με την κινηματογραφική βιομηχανία, και η οποία χρονολογείται από τις ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν, 100 χρόνια πριν!

«Η βιομηχανία της ψυχαγωγίας είχε μια πολύ θετική χρονιά το 2022 και σίγουρα βρίσκεται σε εξέλιξη μια ευπρόσδεκτη ανάκαμψη, αλλά δεν έχουμε ξεφύγει ακόμα από τους κινδύνους», είναι η άποψη του Μάικλ Φούρτσεγκερ, Global Head of Entertainment στην AGCS.

«Μέσα σε τρία χρόνια από τότε που ο κορονοϊός έγινε πρωτοσέλιδο, ο κόσμος άλλαξε. Ο τομέας πρέπει να συνεχίσει να εξελίσσεται σύμφωνα με τις νέες τεχνολογίες, τις πλατφόρμες που πολλαπλασιάζονται και τις σεισμικές αλλαγές στα πρότυπα κατανάλωσης, καθώς και τις αλλαγές στη διάθεση του κοινού, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων γενιών».

Παρά τις δυσκολίες, οι καταναλωτές επιστρέφουν στους αγαπημένους τους χώρους ψυχαγωγίας ή στις πλατφόρμες με τα μεγέθη να είναι ενθαρρυντικά.

Οι παγκόσμιες εισπράξεις στο box office έφτασαν στα 25,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, αναφέρει η Gower Street Analytics, μια αύξηση 27% σε σχέση με το 2021. Εξακολουθούν όμως να είναι 35% πίσω σε σχέση με τον μέσο όρο των τριών ετών πριν από την πανδημία (2017 έως 2019).

Τα έσοδα από events με ζωντανή μουσική αναμένεται να ξεπεράσουν τα προ πανδημίας επίπεδα το 2024, με τις συνδρομές music streaming να επιφέρουν ανάπτυξη στον τομέα των ηχογραφήσεων, όπου τα έσοδα αναμένεται να φτάσουν τα 45,8 δισ. δολάρια το 2026, από 36,1 δισ. δολάρια το 2021, σύμφωνα με την PwC.

Ωστόσο, όπως συμβαίνει με άλλους κλάδους της βιομηχανίας, ο τομέας της ψυχαγωγίας δεν είναι άτρωτος σε οικονομικές προκλήσεις όπως η αύξηση του κόστους ή η έλλειψη προσωπικού.

«Οι πελάτες ψυχαγωγίας μας αισθάνονται τις επιπτώσεις του πληθωρισμού, με αυξημένο κόστος για παραγωγές και ζωντανές εκδηλώσεις», εξηγεί ο Φούρτσεγκερ.

«Το κόστος προσωπικού έχει αυξηθεί μετά την έλλειψη δεξιοτήτων που παρατηρήθηκε στον απόηχο της πανδημίας όταν πολλοί εγκατέλειψαν τον κλάδο. Οι χώροι είναι πιο σπάνιο να βρεθούν από ό,τι πριν, επειδή πολλές παραστάσεις που αναβλήθηκαν λόγω της πανδημίας πρέπει τώρα να πραγματοποιηθούν, και δεν συζητάμε καν για νέες εκδηλώσεις και φεστιβάλ. Τα μεγαλύτερα event μπορεί να έχουν την τιμητική τους, αλλά τα μικρότερα event δυσκολεύονται ακόμα περισσότερο από παράγοντες όπως ο τόπος διεξαγωγής, η μεταφορά και το κόστος ενέργειας. Αναμένουμε να δούμε περισσότερη ενοποίηση στον κλάδο, με μικρότερες, προβληματικές εταιρείες παραγωγής και χώρους να εξαγοράζονται από μεγαλύτερες εταιρείες».

Γιατί η ασφάλιση έχει ισχυρή θέση στην βιομηχανία του κινηματογράφου και του θεάματος; 

Η τεχνολογία έχει μειώσει τα εμπόδια εισόδου για τους δημιουργούς περιεχομένου, όταν σχεδόν ο καθένας μπορεί να ανεβάσει ιστορίες στο TikTok, στο YouTube ή στο Instagram. Ο τεράστιος όγκος περιεχομένου που δημιουργείται και διανέμεται τώρα καθιστά την ποιότητα βασικό παράγοντα διαφοροποίησης σε μια πολυσύχναστη αγορά.

«Βλέπουμε μια κίνηση προς την ποιότητα στην παραγωγή ταινιών, αλλά αυτό δεν είναι φθηνό», λέει η Ουάντα Φίλιπς, Επικεφαλής της North America Entertainment Insurance στην AGCS.

«Οι επιχειρήσεις πρέπει να γνωρίζουν ότι έχουν επαρκή ασφαλιστική κάλυψη για εξελιγμένες παραγωγές. Εκεί που το κόστος αυξάνεται, το ίδιο συμβαίνει και με την έκθεση σε κίνδυνο, επειδή το κόστος είναι υψηλότερο με κάθε έξτρα μέρα γυρισμάτων, και αυτό θα μπορούσε να αντικατοπτρίζεται σε οποιαδήποτε διεκδίκηση αποζημίωσης για ζημιές με βάση κάποιο συμβόλαιο».

Τα πρωτόκολλα υγείας και ασφάλειας, ιδιαίτερα σε περίπτωση μελλοντικών πανδημιών, οι αυξανόμενοι καιρικοί κίνδυνοι και η ασφάλεια του πλήθους είναι μερικές από τις βασικές ανησυχίες για πιθανές πηγές κινδύνου που πρέπει να παρακολουθεί στενά η βιομηχανία του θεάματος.

«Η κρίση του κορονοϊού και το πρόσφατο τραγικό περιστατικό με τα γυρίσματα σε ένα κινηματογραφικό πλατό έδειξαν ότι η βιομηχανία πρέπει να παραμείνει σε εγρήγορση σχετικά με τα πρωτόκολλα υγείας και ασφάλειας», λέει ο Φούρτσεγκερ.

Ενώ και η κλιματική αλλαγή είναι μια ακόμα πηγή ανησυχίας.

«Βλέπουμε πιο ανώμαλα φαινόμενα που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες – ισχυρές καταιγίδες και πλημμύρες στην Ευρώπη και πυρκαγιές στην Καλιφόρνια, για παράδειγμα. Αυτά αναπόφευκτα προκαλούν όλεθρο ειδικά στις περιπτώσεις των live events, τόσο όσον αφορά σε έκθεση σε κίνδυνο ακυρώσεων, όσο και σε ζημιές που θα προκληθούν και στην μη διασφάλιση της ανθρώπινης ασφάλεια».

«Τα πλήθη ανέκαθεν έφεραν μαζί τους εγγενείς κινδύνους», προσθέτει ο Κουρτ Μάινερ, Managing Director στον τομέα Entertainment, στην Allianz Risk Consulting στην Βόρεια Αμερική.

«Οι διοργανωτές εκδηλώσεων είναι πλέον σε θέση να παρακολουθούν περισσότερους ανθρώπους από monitor και να τους κρατούν ασφαλείς, καθώς και τους καλλιτέχνες, με τη χρήση παρακολούθησης βίντεο σε πραγματικό χρόνο. Οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας μπορούν να παρακολουθούν εξ αποστάσεως δύο ή τρία συμβάντα, τα οποία θα μπορούσαν να λαμβάνουν χώρα σε έκταση 15 στρεμμάτων ή περισσότερο, εντοπίζοντας κινδύνους, όπως αποκλεισμένες εξόδους ή κατεστραμμένες μπάρες. Μπορούν επίσης να παρακολουθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προλάβουν τον συνωστισμό στις πύλες, στέλνοντας επί τόπου ένα σώμα ασφαλείας στο σημείο πριν ξεφύγει η κατάσταση».

Τα γλιστρήματα και οι πτώσεις είναι η πιο κοινή αιτία αξιώσεων αποζημίωσης, που απορρέουν από τους όρους συμβολαίων ζωντανών εκδηλώσεων, επομένως οι διοργανωτές θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι το ιατρικό προσωπικό και η μεταφορά στις τοπικές ιατρικές εγκαταστάσεις είναι διαθέσιμα άμεσα.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *