Skip to content

Γιατί οι Ευρωπαίοι δεν αγοράζουν ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών

Αποκαλυπτική είναι έρευνα της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA) για τους λόγους για τους οποίους ο κόσμος δεν αγοράζει ασφάλιση – τα όσα ανέδειξε η έρευνα είναι γνωστά, αυτό που ίσως ξαφνιάζει είναι ότι ισχύουν σε όλη την – “ασφαλιστικά ανεπτυγμένη” Ευρώπη, και όχι μόνο στη χώρα μας.

Η EIOPA ασχολήθηκε συγκεκριμένα με την ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών (NatCat) και τη χαμηλή της διείσδυση στην Ευρώπη, όπου μόνο το ένα τέταρτο του συνόλου των ζημιών είναι ασφαλισμένο. Στόχος της έρευνας ήταν να εντοπιστούν οι λόγοι για αυτό το τεράστιο κενό προστασίας, που αφήνει σοβαρά εκτεθειμένο το σύνολο σχεδόν των πολιτών.

Χαρακτηριστικά ήταν τα όσα δήλωσε η η Πρόεδρος της EIOPA, Πέτρα Χιέλκεμα:

«Ευρωπαίοι πολίτες και επιχειρήσεις είναι σαφώς υποασφαλισμένοι έναντι σειράς κινδύνων, όπως πλημμύρες, πυρκαγιές και ανεμοθύελλες. Ενώ τα καιρικά φαινόμενα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή γίνονται πιο έντονα και πιο συχνά σε όλη την Ήπειρο, πρέπει να διερευνηθούν οι λόγοι για αυτό το κενό προστασίας και να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να καμφθεί. Η δυνατότητα που θα έχουμε ως κοινωνία στο μέλλον να ανακάμπτουμε και να ανοικοδομούμαστε από καταστροφικά γεγονότα, είναι αυτό που διακυβεύεται αυτή τη στιγμή».

Η Ευρωπαϊκή Αρχή πραγματοποίησε καταναλωτικές έρευνες και έρευνες συμπεριφοράς οι οποίες έφεραν στην επιφάνεια τους παράγοντες που επιδρούν αρνητικά στη διάθεση και δυνατότητα των πολιτών να αγοράσουν τη συγκεκριμένη ασφάλιση.

Γιατί οι Ευρωπαίοι δεν αγοράζουν ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών:

  • χαμηλά επίπεδα εισοδήματος σε συνδυασμό με την αντίληψη ότι η ασφάλιση είναι πολύ ακριβή
  • ασάφεια όρων και προϋποθέσεων ασφάλισης – αντίληψη ότι η διαδικασία αγοράς είναι απαιτητική
  • προηγούμενες αρνητικές εμπειρίες με ασφαλιστικές αξιώσεις
  • εσφαλμένη-μειωμένη αντίληψη των κινδύνων εξαιτίας φυσικής καταστροφής
  • υψηλές προσδοκίες για κρατική παρέμβαση σε περίπτωση καταστροφής

Τρόποι κάμψης των αντιρρήσεων των πελατών που προτείνει η EIOPA:

  • αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τον κίνδυνο, για παράδειγμα μέσω δημόσιων ή ανεξάρτητων εργαλείων παρακολούθησης του επιπέδου κινδύνου σε περιοχές, καθώς και στοχευμένα μηνύματα σε κρίσιμες στιγμές (π.χ. πριν από την αγορά ακινήτου)
  • μεγαλύτερη τυποποίηση (και άρα ευκολότερη σύγκριση) των προϊόντων, των εξαιρέσεων και των δομών τιμολόγησης
  • απλούστερες και πιο φιλικές προς τον καταναλωτή διαδικασίες αγορών, μεταξύ άλλων μέσω ψηφιακών καναλιών
  • μειώσεις των ασφαλίστρων εφόσον εφαρμόζονται μέτρα μετριασμού του κινδύνου

Επόμενα βήματα

Η EIOPA θα λαμβάνει τα σχόλια όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών σχετικά με τα εμπόδια στην ασφάλιση, την ευαισθητοποίηση κινδύνων και προτάσεις αντιμετώπισης μέσω του EUSurvey, το αργότερο μέχρι τις 5 Οκτωβρίου 2023.

Με βάση τα σχόλια που θα λάβει, η EIOPA θα προτείνει σειρά μέτρων για την προστασία των καταναλωτών μέσω ασφάλισης, μεταξύ άλλων μέσω περαιτέρω συνεργασίας με ενδιαφερόμενους φορείς σε αυτόν τον τομέα.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *