Skip to content

Ευρωπαϊκές Εποπτικές Αρχές: Να εκπαιδευτούν οι πολίτες ενάντια στην ψηφιακή απάτη

Και αυτό γιατί η πρόσβαση σε ψηφιακά κανάλια αλλά και σε ψηφιακές υποδομές έχει καταστεί προϋπόθεση ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να κάνουν χρήση χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, τάση η οποία μάλιστα ενδυναμώθηκε περαιτέρω με την πανδημία του κορονοϊού.

Οι τρεις Ευρωπαϊκές Εποπτικές Αρχές (EBA, EIOPA και ESMA – ESAs) δημοσίευσαν την προηγούμενη εβδομάδα μια κοινή θεματική έκθεση για τις εθνικές εκπαιδευτικές δράσεις που στόχο έχουν την εξοικείωση του κοινού με την ψηφιοποίηση, με έμφαση στην ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, τα λεγόμενα scams και την απάτη.

Η Έκθεση προσδιορίζει ειδικότερα το ποιές θεωρούνται καλές πρακτικές, τις οποίες θα μπορούσαν να ακολουθήσουν οι αρμόδιες εθνικές αρχές και άλλοι δημόσιοι φορείς κατά την χρηματοοικονομική εκπαίδευση του ευρέως κοινού.

Οι Αρχές στέκονται στο γεγονός ότι η έλλειψη χρηματοοικονομικής παιδείας και η μη εξοικείωση του κοινού με τις ψηφιακές τεχνολογίες μπορεί να οδηγήσει όλο και περισσότερο σε οικονομική κοινωνική ευαλωτότητα και αποκλεισμό των καταναλωτών.

Χωρίς τις κατάλληλες ψηφιακές χρηματοοικονομικές δεξιότητες και την ικανότητα διασφάλισης ασφαλών συναλλαγών, τεκμαίρεται ότι οι καταναλωτές κινδυνεύουν περισσότερο να πέσουν θύματα απάτης.

Για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, οι τρεις Αρχές προσδιόρισαν συγκεκριμένες καλές πρακτικές που μπορούν να βοηθήσουν τις εθνικές αρμόδιες αρχές και άλλους δημόσιους φορείς να ενδυναμώσουν την εμβέλεια και την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών τους και ως εκ τούτου να συμβάλουν στη βελτίωση της ψηφιακής χρηματοοικονομικής παιδείας των καταναλωτών. Μεταξύ άλλων, θεωρούν καλή πρακτική:

– Τη δημοσίευση μιας «μαύρης λίστας» ανέντιμων παρόχων για να βοηθηθούν οι ψηφιακά εγγράμματοι καταναλωτές να αξιολογήσουν σωστά τους οικονομικούς κινδύνους που προκύπτουν από χρηματοοικονομικά προϊόντα και υπηρεσίες που συνδέονται με νέες τεχνολογίες, όπως crypto assets.

– Την προσέγγιση καταναλωτών που αποστρέφονται την τεχνολογία όχι μόνο μέσω ψηφιακών, αλλά και μη ψηφιακών καναλιών, ώστε κατόπιν να τους διδάξουν πώς να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για ασφαλή πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.

– Την στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς ούτως ώστε να γίνουν κατανοητές οι ανάγκες τους, αλλά και για να βοηθηθούν να αναπτύξουν και να δοκιμάσουν αρκετό εκπαιδευτικό υλικό, με τρόπο ώστε να μπορέσουν να χρησιμεύσουν ως πολλαπλασιαστές της οικονομικής εκπαίδευσης των μαθητών.

– Την κατάλληλη διαμόρφωση πρωτοβουλιών χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης ως «πακέτο» για την αύξηση της εμβέλειας τους, για παράδειγμα συμπεριλαμβάνοντας διασκεδαστικά στοιχεία, όπως παιχνίδια. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τους καταναλωτές να αποκτήσουν σχετική γνώση καθώς και κάποια πρακτική εμπειρία στο χειρισμό οικονομικών θεμάτων, αποκτώντας έτσι μια βαθύτερη και πιο ελκυστική εμπειρία μάθησης.

– Την βελτιστοποίηση της μηχανικής τους αναζήτησης (Search Engine Optimization) για να διασφαλιστεί ότι οι ιστότοποι χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης των Εθνικών αρμόδιων αρχών εμφανίζονται μεταξύ των πρώτων αποτελεσμάτων αναζήτησης όταν οι καταναλωτές αναζητούν πληροφορίες για συγκεκριμένα οικονομικά θέματα.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *