Skip to content

Η Ελλάδα κατάσχεσε ρωσικό δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου ως μέρος των κυρώσεων της ΕΕ – Στα ύψη τα ασφάλιστρα για τη μετακίνηση φορτίου με πλοία

Η Ελλάδα κατέσχεσε ένα ρωσικό πετρελαιοφόρο ανοιχτά του νησιού της Εύβοιας, όπως ανακοίνωσε τη Μεγάλη Τρίτη η ελληνική ακτοφυλακή, στο πλαίσιο των κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επιβλήθηκαν στη Μόσχα για την εισβολή της στην Ουκρανία.

του Χρήστου Γαβαλά

Νωρίτερα αυτό το μήνα, η ΕΕ απαγόρευσε τη διέλευση στα πλοία υπό ρωσική σημαία από λιμάνια του μπλοκ των 27, με ορισμένες εξαιρέσεις, καθώς ενέκρινε νέες σαρωτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας, για αυτό που το Κρεμλίνο περιγράφει ως «ειδική στρατιωτική επιχείρηση».

Το πλοίο με επωνυμία LANA, σημαία Ρωσίας και πλήρωμα 19 Ρώσους ναύτες απέπλευσε από τον Μαρμαρά της Τουρκίας και επρόκειτο να μεταφορτώσει το πετρέλαιο που μετέφερε σε άλλο πλοίο ανοικτά της Καλαμάτας, στο διάστημα μεταξύ 15 και 17 Απριλίου.

Το πλοίο υπέστη μηχανική βλάβη και οδηγήθηκε ρυμουλκούμενο στο αγκυροβόλιο της Καρύστου, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα.

Στο μεσοδιάστημα και συγκεκριμένα στις 16 Απριλίου, τέθηκε σε ισχύ ευρωπαϊκή νομοθεσία που απαγορεύει τον κατάπλου υπό ρωσική σημαία πλοίων σε ευρωπαϊκά λιμάνια. Έτσι, εκδόθηκε την Παρασκευή διάταξη τηςΑρχής για το Ξέπλυμα, δυνάμει της οποίας το πλοίο δεσμεύθηκε.

Την 17η Μαρτίου το δεξαμενόπλοιο άλλαξε ιδιοκτησία και μετονομάστηκε από PEGAS σε LANA.

Η ρωσική πρεσβεία στην Αθήνα ανέφερε στο Twitter ότι εξετάζει την υπόθεση και βρίσκεται σε επαφή με τις ελληνικές αρχές.

«Κατασχέθηκε ως μέρος των κυρώσεων της ΕΕ», δήλωσε αξιωματούχος του ελληνικού υπουργείου Ναυτιλίας.

Εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ είπε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες καλωσόρισαν τις προσπάθειες της Ελλάδας να εφαρμόσει τις κυρώσεις «που ξεκίνησαν ως απάντηση στη βάναυση, απρόκλητη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία».

«Είναι σε γνώση μας πληροφορίες ότι το δεξαμενόπλοιο είναι φορτωμένο με ιρανικό αργό πετρέλαιο», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος, χωρίς να παίρνει θέση για την ακρίβεια τέτοιων αναφορών.

Από την άλλη, Έλληνας αξιωματούχος της ακτοφυλακής ανέφερε ότι το φορτίο πετρελαίου του πλοίου δεν είχε κατασχεθεί. Δεν ήταν σαφές ποιος ήταν ο ναυλωτής του φορτίου, αλλά το πλοίο διαχειριζόταν η Transmorflot που εδρεύει στη Ρωσία.

Όπως μεταδίδει το Reuters, η αμερικανική ομάδα πίεσης (λόμπι) United Against Nuclear Iran (UANI), η οποία παρακολουθεί την κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων που σχετίζονται με το Ιράν μέσω πλοίων και δορυφορικής παρακολούθησης, ανέφερε ότι το Pegas φόρτωσε περίπου 700.000 βαρέλια αργού πετρελαίου από το νησί Sirri του Ιράν στις 19 Αυγούστου 2021.

Οι δυτικές κυρώσεις άλλαξαν το τοπίο στην κυκλοφορία των πλοίων – Πανάκριβα και τα ασφάλιστρα 

Οι δυτικές κυρώσεις που τιμωρούν τη Ρωσία για την εισβολή της στην Ουκρανία αναδιοργάνωσαν το παγκόσμιο εμπόριο και έβαλαν τις πολιτικές γραμμές ως παράγοντα καθορισμού δρομολογίων, αψηφώντας τη γεωγραφία και την έννοια της αποτελεσματικότητας.

Η αναταραχή αυτή προέρχεται από τον περιορισμό του εμπορίου της Μαύρης Θάλασσας. Τα λιμάνια της Ουκρανίας έχουν αποκλειστεί εξαιτίας της ρωσικής πολιορκίας από ξηρά και θάλασσα, εμποδίζοντας κατ’ ουσία τη ναυτιλία. Στις 11 Μαρτίου μάλιστα, Ουκρανοί αξιωματούχοι δήλωσαν στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters ότι περίπου 100 πλοία με ξένη σημαία παγιδεύτηκαν σε λιμάνια της.

Στο Al Jazeera είχε μιλήσει για αυτή την πραγματικότητα ο Έλληνας εφοπλιστής, Γιώργος Γουρδομιχάλης, σημειώνοντας ότι «ήταν στη διαδικασία φόρτωσης ή εκφόρτωσης όταν άρχισε ο πόλεμος» και ότι «το σύστημα απλά έκλεισε. Δεν υπήρχαν τελωνειακοί και λιμενάρχες για να επεξεργαστούν τα σκάφη».

Αλλά και οι τιμές των ασφαλίστρων είναι πλέον πολύ ακριβές.

«Έχω ακούσει για τιμές ασφάλισης από 400.000 έως 600.000 δολάρια για μια εβδομάδα… Ένα κανονικό ασφάλιστρο θα ήταν κοντά στις 80.000-120.000 δολάρια», είπε ο Γουρδομιχάλης, του οποίου τα bulkers ξηρού φορτίου απομακρύνονταν από την περιοχή.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *