Skip to content

Ασφαλιστικός λαβύρινθος η αποζημίωση για το μπλόκο στο Σουέζ

  • Ο ακριβής υπολογισμός των ζημιών για τις οποίες είναι υπεύθυνοι οι ασφαλιστές αναμένεται να διαρκέσει χρόνια.
  • Εμπλέκονται βρετανικές, ιαπωνικές και άλλες ασφαλιστικές – οι ζημιές και το ποσοστό ευθύνης της κάθε μίας θα πάρουν πολύ καιρό να υπολογιστούν
  • Εν τω μεταξύ, το πλήρωμα του Ever Given κρατείται από τους Αιγύπτιους μέχρι να καταβληθεί η αποζημίωση-μαμούθ που ζητούν!

Αποζημίωση ύψους 900 και πλέον εκατομμυρίων δολαρίων για τον αποκλεισμό της Διώρυγας του Σουέζ στα τέλη Μαρτίου απαιτεί η κυβέρνηση της Αιγύπτου, η οποία παράλληλα έχει προχωρήσει σε κατάσχεση του γιγαντιαίου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given που προκάλεσε τον αποκλεισμό.

Του Χρήστου Γαβαλά

Η πληροφορία διοχετεύτηκε από την αιγυπτιακή εφημερίδα Al-Ahram και μια από τις ασφαλιστικές εταιρίες του πλοίου.

Μάλιστα, όπως αναφέρει στο πρακτορείο Bloomberg η εταιρεία δεδομένων εφοδιαστικής αλυσίδας, project44, εξαιτίας αυτής της εξέλιξης θα υπάρξουν καθυστερήσεις τις επόμενες εβδομάδες σε μεγάλα λιμάνια όπως αυτά της Σιγκαπούρης και του Ρότερνταμ λόγω αλλαγών που προέκυψαν στα προγράμματα αφίξεων.

Ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ έκανε λόγο στην κρατική τηλεόραση για «διαπραγματεύσεις» που γίνονται για καταβολή αποζημίωσης για τη ζημία που προκλήθηκε όταν το Ever Given προσάραξε επί σχεδόν «μια εβδομάδα στην Διώρυγα, παραλύοντας την κίνηση σε αυτό το καίριας σημασίας θαλάσσιο πέρασμα».

Ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπια σημείωσε ότι η Αίγυπτος δεν έκανε «κανένα λάθος» και επέρριψε την ευθύνη στους κυβερνήτες του πλοίου.

Διαφωνίες ακόμα με τις ασφαλιστικές εταιρείες

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι συζητήσεις με τις ασφαλιστικές εταιρείες γύρω από το ύψος του τιμήματος της αποζημίωσης δεν κυλούν ανεμπόδιστα, ούτε με πλήρη ταύτιση, με τον κ. Ράμπια να κάνει λόγο για συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις αλλά και «πολλά σημεία διαφωνιών» τόσο με την πλοιοκτήτρια εταιρεία όσο και με την ασφαλιστική.

Το UK Club, η ασφαλιστική εταιρία που προσφέρει κάλυψη για κινδύνους προστασίας και αποζημίωσης στο Ever Given, υπογράμμισε σε ανακοίνωσή του ότι είναι απογοητευτικό που το πλοίο και το πλήρωμά του κρατούνται στη Διώρυγα μέχρι να καταβληθεί η αποζημίωση.

«Παρά το μέγεθος του ισχυρισμού που σε μεγάλο βαθμό δεν υποστηρίχθηκε με τα κατάλληλα στοιχεία, οι ιδιοκτήτες και οι ασφαλιστές τους διαπραγματεύθηκαν σε καθεστώς καλής πίστης με την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ», ανέφερε η δήλωση.

Και συμπλήρωσε: «Στις 12 Απριλίου, έγινε προσεκτική και γενναιόδωρη προσφορά στην Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ για να διευθετήσει την αξίωσή τους. Είμαστε απογοητευμένοι από τη μετέπειτα απόφασή της για κατάσχεση του πλοίου».

Το UK Club σημείωσε επίσης ότι «απογοητεύτηκε από τα σχόλια της Αρχής ότι το πλοίο θα κρατηθεί στην Αίγυπτο έως ότου καταβληθεί αποζημίωση και ότι το πλήρωμά της δεν θα είναι σε θέση να εγκαταλείψει το πλοίο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου».

Από την άλλη, η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ υπογράμμισε ότι απαιτεί αποζημίωση ούτως ώστε να καλυφθούν οι απώλειες των τελών διαμετακόμισης αλλά και οι ζημιές που σημειώθηκαν στη Διώρυγα κατά τη διάρκεια των προσπαθειών βυθοκόρησης και διάσωσης, μαζί με το κόστος εξοπλισμού και εργασίας.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της, μάλιστα, υπέστη απώλεια που έφθανε στα 15 εκατομμύρια δολάρια ανά μέρα, που αντιστοιχούσαν σε τέλη διέλευσης.

Το UK Club διευκρίνισε ότι η απαίτησε περιλαμβάνει μπόνους διάσωσης 300 εκατομμυρίων δολαρίων και άλλα 300 εκατομμύρια δολάρια για δυσφήμιση.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Bloomberg, εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρίας Shoei Kisen Kaisha αρνήθηκε να σχολιάσει το ύψος της απαίτησης ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ.

Η εταιρεία αρκέστηκε να αναφέρει ότι το πλήρωμα βρίσκεται ακόμα στο πλοίο, το οποίο έχει καταπλεύσει στη λίμνη Great Bitter, περίπου στα μισά του δρόμου κατά μήκος του καναλιού.

Από τη μεριά του ο ναυλωτής του πλοίου, η Evergreen Marine Corp της Ταϊβάν, δήλωσε μέσω email ότι δεν είχε λάβει πληροφορίες από τον ιδιοκτήτη σχετικά με κάποια δικαστική απόφαση.

«Θα πάρει χρόνια η οριστική διευθέτηση»

Η Mitsui Sumitomo Insurance είναι η κύρια ασφαλιστική εταιρεία για το Ever Given, για το φορτίο το οποίο μεταφερόταν από την Ασία στην Ευρώπη. Αλλά και οι εταιρείες Tokio Marine & Nichido Fire Insurance και Sompo Japan Insurance έχουν ασφαλίσει τα μηχανικά μέρη του πλοίου, το οποίο ανήκει στην Shoei Kisen, μέλος του ιαπωνικού ομίλου ναυπηγείων Imabari.

Σύμφωνα με πληροφορίες της μεγάλης οικονομικής εφημερίδας Nikkei Asia, το ζήτημα με το Ever Given & το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ για μια εβδομάδα θα επιφέρει μεγάλα προβλήματα στους Ιάπωνες ασφαλιστές.

Όπως σημείωσαν στο πλαίσιο του ρεπορτάζ τόσο η πλοιοκτήτρια εταιρεία όσο και παρατηρητές του κλάδου, ο ακριβής υπολογισμός των ζημιών για τις οποίες είναι υπεύθυνοι οι ασφαλιστές αναμένεται να διαρκέσει χρόνια.

Οι τρεις ασφαλιστικές εταιρείες, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, προσπάθησαν να συγκεντρώσουν πληροφορίες κατά τη διάρκεια της κρίσης για να διαπιστώσουν μέχρι πού θα έφθανε η ευθύνη την οποία θα έπρεπε να καλύψουν.

«Πολλά ρυμουλκά επιστρατεύτηκαν για να τραβήξουν το πλοίο και οι πληρωμές ασφάλισης πιθανότατα θα ανέλθουν σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια γιεν έως σε αρκετά δισεκατομμύρια γιεν», ανέφερε ένας ειδικός της βιομηχανίας. Εκατό εκατομμύρια γιεν ισούται με περίπου 914.000 δολάρια.

Ωστόσο, ενώ μπορούν να γίνουν τέτοιες πρόχειρες εκτιμήσεις, η αξιολόγηση της πλήρους έκτασης των ζημιών είναι μια δύσκολη υπόθεση.

Το παράδειγμα του πλοίου Wakashio που έσπασε στα… δυο

Στην περίπτωση του πλοίου μεταφοράς φορτίου Wakashio που ανήκει στην ιαπωνική Nagashiki Shipping, και το οποίο προσάραξε στον Μαυρίκιο τον περασμένο Ιούλιο, προκαλώντας μαζική διαρροή μαζούτ, η ζημιά ήταν αδιαμφισβήτητη.

«Όταν ένα πλοίο σπάει στα δύο, όπως έκανε το Wakashio, είναι μια συνολική απώλεια και συνήθως δεν χρειάζεται πολύς χρόνος για να γίνουν πληρωμές», ανέφερε πηγή της ασφαλιστικής βιομηχανίας στην εφημερίδα.

«Αλλά αυτή τη φορά, ο πυθμένας του κύτους του πλοίου πρέπει να επιθεωρηθεί πριν μπορέσει να γίνει σαφής εκτίμηση για την έκταση της ζημιάς», πρόσθεσε.

Ο άλλος παράγοντας ισχύει για τον μέσο όρο και είναι μια έννοια μοναδική για τη θαλάσσια ασφάλιση: εάν ένα σκάφος που κινδυνεύει να ανατραπεί μπορεί να σωθεί πετώντας φορτίο στη θάλασσα, το κέρδος – ή η απώλεια – από την αποφυγή τέτοιου κοινού κινδύνου μοιράζεται σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των ιδιοκτητών του φορτίου.

Σύμφωνα με αυτήν την αρχή, η Shoei Kisen σκοπεύει να μοιραστεί το κόστος της επανατοποθέτησης του Ever Given με τους ιδιοκτήτες φορτίου.

Το πρόβλημα είναι ότι το Ever Given φέρεται να μεταφέρει φορτίο που ανήκει σε αρκετές χιλιάδες εταιρείες και η αντιμετώπιση των αξιώσεων όλων αυτών των μερών απαιτεί την συμβολή ενός ανεξάρτητου ρυθμιστή, κάτι το οποίο θα απαιτήσει χρόνο. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία, ως εκ τούτου βλέπει το τέλος της υπόθεσης να προσδιορίζεται χρονικά «σε αρκετά χρόνια».

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *