Skip to content

Κυκλοφορούμε τα παλαιότερα οχήματα στην Ευρώπη

Οι δρόμοι μας είναι γεμάτοι με «σαραβαλάκια» παλαιάς τεχνολογίας που ρυπαίνουν επικίνδυνα το περιβάλλον

Επικίνδυνα γερασμένος είναι ο στόλος των οχημάτων Ι.Χ. που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων(ACEA), για το 2021 η μέση ηλικία των περίπου 5,5 εκατομμυρίων αυτοκινήτων που βρίσκονται σε κυκλοφορία στην Ελλάδα είναι 16,5 έτη! Τα 4.5 εκ Ι.Χ. είναι άνω των 10 ετών, ήτοι το 84% των επιβατικών είναι δεκαετίας και βάλε! Την ίδια στιγμή συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση ο μέσος όρος είναι τα 12 έτη.

Έτσι η χώρα μας κατατάσσεται δυστυχώς πρώτη σε παλαιότητα οχημάτων, με την Εσθονία, την Πορτογαλία και τη Λιθουανία να ακολουθούν με μικρές διαφορές, ενώ το Λουξεμβούργο είναι η χώρα με τον πιο «νεαρό» στόλο, μέσης ηλικίας 7,6 ετών.

Από τα leasing η αύξηση των πωλήσεων

Παρά τη θετική εικόνα που εμφανίζει η αγορά αυτοκινήτων, με αύξηση 26% στις πωλήσεις το α’ εξάμηνο του 2023, η πραγματικότητα είναι ιδιαίτερα αποθαρρυντική. Το 65% των πωλήσεων αυτών αφορούν πωλήσεις σε εταιρίες leasing ή ενοικίασης αυτοκινήτων, ενώ αντίθετα οι πωλήσεις σε ιδιώτες πάσχουν, καθώς, όπως φαίνεται, ο μέσος Έλληνας αδυνατεί να καταβάλει το κόστος ενός καινούργιου αυτοκινήτου και συνήθως επιλέγει την αγορά ενός μεταχειρισμένου.

Όσο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παρά το ότι η κρατική επιδότηση φθάνει έως και τα 9.500 ευρώ -η υψηλότερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση- το κόστος τους παραμένει απαγορευτικό για το μέσο Έλληνα. Παράλληλα το δίκτυο σημείων φόρτισης δεν είναι τόσο εκτεταμένο, ώστε να μην προβληματίζονται οι υποψήφιοι αγοραστές.

Ο “ρυπαίνων πληρώνει” διατάζει η ΕΕ

Έτσι, οι δρόμοι μας είναι γεμάτοι με «σαραβαλάκια» παλαιάς τεχνολογίας, που ρυπαίνουν επικίνδυνα το περιβάλλον.

Τα diesel παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση των ρύπων και γι αυτό οι Ευρωπαϊκές πόλεις περιορίζουν δραστικά την κυκλοφορία τους, τουλάχιστον στα αστικά κέντρα.  Επιβάλουν τέλη εισόδου ή απλώς απαγορεύεται να κυκλοφορούν.

Στην Ελλάδα τα ΙΧ είναι επίσης συχνά κακοσυντηρημένα ή και εντελώς ασυντήρητα, γεγονός που, σε συνδυασμό με το ότι συνήθως είναι και ανασφάλιστα, τα καθιστά κινούμενες βόμβες, που εκτός από το περιβάλλον απειλούν την οδική ασφάλεια των πολιτών, αλλά και την τσέπη τους!

Σε αυτά να προσθέσουμε και τα -πολλά δυστυχώς- γηραιά οχήματα, που έχουν πάψει προ πολλού να κινούνται, αλλά οι ιδιοκτήτες τους δυσκολεύονται να τα αποχωριστούν και να τα δώσουν για απόσυρση, καταλαμβάνοντας με αυτά πολύτιμες θέσεις πάρκινγκ και δυσχεραίνοντας περαιτέρω τη ζωή των συμπολιτών τους.

Ποια μπορεί να είναι η λύση στο πρόβλημα; Οικονομικά κίνητρα από την κυβέρνηση για απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων και αγορά νέων, όπως ισχύει σήμερα για άλλες αγορές (π.χ. ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.), όπως σωστά πρόσφατα υποστήριξε o εκδότης του Car & Driver, N. Μερτέκης. Μία επαρκής κρατική επιδότηση, που θα ισχύει και πέραν των ηλεκτρικών οχημάτων και θα επιτρέπει στον μέσο Έλληνα σε βάθος πενταετίας να ξεφορτωθεί το «σαραβαλάκι» του και να αγοράσει ένα καινούργιο, πιο ασφαλές αυτοκίνητο, που δε θα ρυπαίνει το περιβάλλον.

Και ποια θα είναι η πρώτη του δουλειά μόλις αγοράσει το νέο του όχημα; Μα φυσικά να το ασφαλίσει!…

1 Comment

  1. Avatar

    “Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος”. Η πραγματικότητα της Ελληνικής Οικονομίας αποτυπώνεται στα αυτοκίνητά μας και είναι η αδιαμφισβήτητη απόδειξη του ότι πάμε κατά διαόλου, όσο κι αν κάποιοι θέλουν να μας πείσουν πως ο κόσμος είναι… “τούμπα”. Από την άλλη, χώρες-“πλυντήρια” όπως το Λουξεμβούργο βρίσκονται στην κορυφή…


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *