Skip to content

ΣΕΣΑΕ: Γνώση και Ηθική είναι η πυξίδα για το μέλλον

Σε μια εξαιρετικού επιπέδου εκδήλωση, ο ΣΕΣΑΕ παρουσίασε την περασμένη Πέμπτη τον πρώτο Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας των μελών του.

Ρεπορτάζ: Χρ. Μωράκη

Σκοπός του Κώδικα, που συνέταξε η Επιτροπή Βέλτιστων Πρακτικών του Συνδέσμου, είναι να αναβαθμίσει τη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς. Να βοηθήσει τον κλάδο να αυξήσει την αξιοπιστία του, θέτοντας τα στάνταρ για πρακτικές και συμπεριφορές που θα εξυψώσουν την φήμη του και απέναντι στην κοινωνία, αλλά και ανάμεσα σε όσους τον εκπροσωπούν.

Η κρίση που περνάμε τα τελευταία 8 χρόνια έχει αμβλύνει λίγο τις αντιστάσεις πολλών ανθρώπων στην κοινωνία όσον αφορά κακές ή μη δεοντολογικές συμπεριφορές. Θέλουμε λοιπόν να βάλουμε τα πράγματα στην σωστή βάση, στην σωστή θέση, είπε στην αρχή της εκδήλωσης ο Γιάννης Βασιλάτος, επικεφαλής της Ομάδας που συνέταξε τον Κώδικα.

Γιάννης Βασιλάτος, Γενικός Γραμματέας ΣΕΣΑΕ, Πρόεδρος Επιτροπής Βέλτιστων Πρακτικών

Σε πολλές επαγγελματικές αποφάσεις  δεν υπάρχει άσπρο και μαύρο, τόνισε, υπάρχουν αποχρώσεις. Το Στέλεχος που έχει την ευθύνη πρέπει να μπορεί να έχει ένα εργαλείο, μια πυξίδα στην διάθεση του, που θα τον βοηθήσει να πάρει την σωστή απόφαση – ακόμη και αν αυτή αφορά το «μικρότερο λάθος».

Στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, που τα πάντα κινούνται με αστρονομική ταχύτητα και τα Στελέχη έχουν πολυδιάστατους ρόλους και διαφορετικές προσλαμβάνουσες, η αστυνόμευση ως πρακτική σε μία επιχείρηση, έχει τελειώσει.

Τελείωσε «πανηγυρικά» με το ξέσπασμα της διεθνούς κρίσης το 2008, η οποία απέδειξε ότι δεν λειτουργεί και δεν χρησιμεύει, τελικά, σε τίποτα.

Αυτό τόνισε από πλευράς της η Μαρία Καζαμία, νομικός με διεθνή καριέρα και ειδίκευση στα χρηματοοικονομικά, μια εκ των τριών, εκλεκτών προσκεκλημένων ομιλητών του ΣΕΣΑΕ, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης την περασμένη Πέμπτη.

Από αριστερά Πατέρας Βασίλειος Θερμός, Κληρικός, Ψυχολόγος, Γιάννης Βασιλάτος, Γεν. Γραμ. ΣΕΣΑΕ, Γιάννης Παλαιολόγος, Δημοσιογράφος, Μαρία Καζαμία, Δικηγόρος, Νότης Βαγιακάκος, μέλος Επιτροπής Βέλτιστων Πρακτικών ΣΕΣΑΕ

Η νομοθετική διαδικασία είναι εξ ορισμού πολύπλοκη και δυσκίνητη, είπε, και σε καμία περίπτωση ευέλικτη. Ούτε μπορεί να αντιδρά άμεσα, με αποτέλεσμα συχνά όταν κάνει την εμφάνισή της να είναι ήδη αργά – παράδειγμα η κρίση του 2008. Το σύγχρονο στέλεχος πρέπει να μπορεί να συνδυάζει γνώση και δεοντολογία ώστε να μην χρειάζεται αστυνόμευση. Με βάση τον κώδικα και ξέροντας που βρίσκονται τα όρια, πρέπει να μπορεί να ασκεί την κρίση του ανα πάσα στιγμή, ανάλογα με τις συνθήκες και πάντα, προς όφελος του κοινού.

Φυσικά κάθε κανόνας, κάθε κανονισμός, δεν είναι από μόνος του αρκετός. Ο Κώδικας είναι αναγκαία συνθήκη, αλλά όχι επαρκή. Το αποτέλεσμα κάθε κώδικα το καθορίζουν οι άνθρωποι, είπε ο κ. Βασιλάτος.

Από αριστερά, ο κ. Ι. Βασιλάτος, Γενικός Γραμματέας του Σ.Ε.Σ.Α.Ε. και Πρόεδρος της Επιτροπής Βέλτιστων Πρακτικών, η κα Μ. Γκολφινοπούλου, Μέλος του Δ.Σ. & Μέλος της Επιτροπής Βέλτιστων Πρακτικών, ο κ. Ερ. Μοάτσος, Πρόεδρος του Σ.Ε.Σ.Α.Ε.

Κώδικα έχει και η ΕΣΗΕΑ, είπε έτερος προσκεκλημένος, ο δημοσιογράφος Γιάννης Παλαιολόγος, που αρθρογραφεί στην Καθημερινή ενώ συχνά εμφανίζεται σε ξένα μέσα (BBC, Reuters), για να παρουσιάσει την ελληνική επικαιρότητα.

Όμως δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα, ενώ για πολλούς συναδέλφους είναι σχεδόν πολυτέλεια η τήρησή του. Και όταν η παθογένεια είναι τόσο ευρέως διεσπαρμένη, είναι πολύ δύσκολο να επιβληθεί οποιοσδήποτε κανόνας.

Στις πολιτισμένες κοινωνίες ο νόμος, επιπλέει στη θάλασσα της ηθικής, είπε, επικαλούμενη φράση γνωστού δικαστικού των ΗΠΑ,  η κ. Καζαμία.  Νόμος χωρίς Ηθική, δεν υπάρχει, τόνισε και συνεχάρη τον ΣΕΣΑΕ που εργάστηκε ο ίδιος για να συντάξει τον κώδικα. Συνήθως αυτό γίνεται από ειδικευμένους στον τομέα δικηγόρους, που εστιάζουν στις τεχνικές γνώσεις και λεπτομέρειες, υποτιμώντας ίσως, την αξία και τη βαρύτητα της ηθικής.

Από αριστερά Μαργαρίτα Αντωνάκη Γενική Διευθύντρια της ΕΑΕΕ, Ιωάννα Σεληνιωτάκη, Διευθύντρια της ΔΕΙΑ

Όπως η τήρηση της δημοκρατίας είναι υπόθεση των πολιτών και όχι απλώς των βιβλίων, έτσι και ο κώδικας αυτός έχει να κάνει με το πόσο πραγματικά είμαστε έτοιμοι όλα αυτά να τα κάνουμε πράξη, τόνισε στην παρέμβασή της η Μαργαρίτα Αντωνάκη. Αυτό που πραγματικά πρέπει να κάνουμε σαν ασφαλιστική αγορά, είναι να προσπαθήσουμε, στην επαγγελματικής μας καθημερινότητα, να δώσουμε απτά δείγματα ότι ο κώδικας δεοντολογίας δεν είναι απλά και μόνο ένα επικοινωνιακό εργαλείο, αλλά αντικατοπτρίζει και ουσία. Αν εμείς οι ίδιοι δείξουμε ότι εννοούμε αυτά που γράψαμε, η εικόνα θα βελτιωθεί πάρα πολύ και θα εισπράξουμε γρήγορα τα αγαθά του να είμαστε σωστοί επαγγελματίες στον χώρο μας, κατέληξε.

Αίσθηση στην εκδήλωσε προκάλεσαν και τα όσα κατέθεσε ένας, διαφορετικός από τους συνήθεις, καλεσμένος, ο Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Θερμός: ψυχίατρος, διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητής με πολυετή παρουσία σε ξένα πανεπιστήμια και με βιβλία και άρθρα, που έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες στο εξωτερικό.

Οι ανεπτυγμένες χώρες, είπε, οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης, στον τομέα της οικονομίας είναι πολύ παραδοσιακές. Στις χώρες αυτές χτίζονται επί σειρά ετών κουλτούρες και παραδόσεις και επωνυμίες  εταιρειών, οργανισμών, πανεπιστημίων, φορέων. Στην Ελλάδα, πολύ πιο διαδεδομένο είναι το φαινόμενο της «αρπαχτής», που εξ ορισμού είναι αντίθετο με την έννοια οποιασδήποτε παράδοσης. Κατά μια έννοια, “αρπαχτή” είναι ο ορισμός του να πηγαίνεις ενάντια στη παράδοση, του να μη δημιουργείς παράδοση, του να γκρεμίζεις παραδόσεις:

«Με το φαινόμενο της αρπαχτής, η αποτυχία ή καταστροφή μιας συγκεκριμένης εταιρείας, μιας συγκεκριμένης επιχείρησης, μπορεί να συμπαρασύρει στο κακό όνομα και τον κλάδο ολόκληρο. Ίσως δεν ήταν έτσι πάντα, ίσως παλιότερα να υπήρχαν ιδιωτικές επιχειρήσεις με μια πιο παραδοσιακή δομή, που είχαν δημιουργήσει ένα όνομα. Αλλά στα τελευταία θα έλεγα 20 χρόνια, επικρατεί μια τέτοια νοοτροπία», είπε ο Πατέρας Θερμός και συμπλήρωσε πώς θέλει πολύ περίσκεψη, πολύ ανάλυση για το πώς θα κινηθεί κανείς στην αγορά προκειμένου να δημιουργήσει μια παράδοση η οποία να είναι υπέρ του πελάτη.

Στην Ελλάδα ακόμη και ο δημόσιος τομέας, είπε, είναι ξεκάθαρα προσανατολισμένος στην εξυπηρέτηση των δικών του συμφερόντων, και όχι στην διευκόλυνση του καταναλωτή! Όλες οι διαδικασίες, όλη η γραφειοκρατία, όλη η κουλτούρα του ελληνικού δημοσίου είναι επικεντρωμένη στο δημόσιο ως αυτοσκοπό, ως οργανισμό, και στα στελέχη του δημοσίου. Αυτά έχουν προτεραιότητα, όχι ο πολίτης!

Όμως η εταιρεία που θα χτίσει σχέση με τον πελάτη, που θα του δώσει πλήρη ενημέρωση θυσιάζοντας ίσως το βραχυπρόθεσμο συμφέρον της, αυτή στο τέλος θα βγει νικητής και θα αντέξει στο χρόνο. Ειδικότερα στην ελληνική κοινωνία όπου οι άνθρωποι είναι ανοιχτοί, οι οικογένειες αλληλοϋποστηρίζονται και η φήμη από στόμα σε στόμα, κάνει την μεγαλύτερη διαφήμιση.

Στην Ελλάδα, τόνισε, έχουμε σοβαρό πρόβλημα στην εσωτερίκευση του νόμου, το ξέρουμε όλοι και λέγεται συχνά.

[box]Αν η εσωτερίκευση του νόμου είναι δύσκολη, φανταστείτε πόσο δύσκολη είναι η εσωτερίκευση των αρχών. Οι αρχές είναι άλλου επιπέδου από τον νόμο, είναι άγραφος νόμος. Αυτές καλείσαι να τις στηρίζεις όχι επειδή θα έχεις συνέπειες ή θα θιχτεί άλλο συμφέρον σου, αλλά επειδή τις έχεις αποδεχτεί βαθιά μέσα σου. Γεγονός το οποίο σε καταξιώνει ως υπεύθυνο πολίτη και ως υπεύθυνο επιχειρηματία. Και αυτό κατά τη γνώμη μου ανταμείβεται στην κοινωνία. Εάν σε αυτή την χώρα δεν βοηθήσουν οι πάντες δεν πρόκειται να δούμε αλλαγή. Αν κάθε κλάδος περιμένει κάποιους που θεωρεί πιο αρμόδιους από τον ίδιο, να κάνουν την αρχή και αυτός να ακολουθήσει, τότε θα διαιωνίζονται όλα. Υπάρχει δε πάντα επίδραση στην εσωτερίκευση των αρχών ενός συγκεκριμένου στελέχους, από το εργασιακό κλίμα στο οποίο εργάζεται και από τους προϊσταμένους του. Εάν ο ίδιος ο ηγέτης έχει εσωτερικεύσει αρχές και δείχνει με συνέπεια ότι τις πιστεύει, αυτό επιδρά στους υφισταμένους του κάθε ηλικίας. Εάν, αντίθετα, δίνει μηνύματα αμοραλισμού, π.χ. ότι μπορούμε να είμαστε πολύ ελαστικοί με τις αρχές μας, ανάλογα με τα βραχυπρόθεσμα ας πούμε συμφέροντα μας, τότε θα επηρεαστούν όλα τα στελέχη στην πυραμίδα – ανάλογα με τις αντιστάσεις του καθενός.[/box]

Ιωάννα Σεληνιωτάκη, Διευθύντρια της ΔΕΙΑ

Ι. Σεληνιωτάκη: Ο ανταγωνισμός σε λίγο θα είναι διασυνοριακός 

Η εκδήλωση του ΣΕΣΑΕ ήταν μια από τις σπάνιες φορές που η Διευθύντρια της Διεύθυνσης Εποπτείας της Ιδιωτικής Ασφάλισης (ΔΕΙΑ), Ιωάννα Σεληνιωτάκη πήρε το λόγο σε συγκέντρωση του κλάδου – κίνηση αρκετά συμβολική, μιας και ρόλος της ΔΕΙΑ είναι να εποπτεύει τη σωστή λειτουργία της αγοράς.

Ο Κώδικας θα αποτελέσει ένα καλό πρώτο βήμα προς την οριζόντια διόρθωση προβλημάτων που η ίδια η αγορά έχει διαπιστώσει ότι υπάρχουν και εμποδίζουν την ανάπτυξη της, είπε, τονίζοντας ότι η εφαρμογή του είναι κομβικής σημασίας αλλά και επίκαιρη, λόγω των θεσμικών αλλαγών που θα ισχύουν από τη νέα χρονιά.

Είναι σημαντικό ότι στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή της IDD συμμετέχουν εκπρόσωποι όλων όσων θα επηρεαστούν από το νέο πλαίσιο, και έχουν έτσι καταστεί κοινωνοί των αρχών που θα κληθεί ο κλάδος να εφαρμόσει από τον ερχόμενο Φεβρουάριο στον τομέα της προστασίας των καταναλωτών.

Από την άλλη, η επιτυχής εφαρμογή των PRIIP’s, των επενδυτικών προϊόντων που βασίζονται στην ασφάλιση και θα ισχύουν από 1/1/18, ανοίγει τον δρόμο για την διάθεση των νέων συνταξιοδοτικών προϊόντων, που θα φέρουν «ευρωπαϊκή σφραγίδα» ποιότητας, τόνισε.

“Οι Οδηγίες αυτές χαράζουν βαθιές τομές στην αγορά και αλλάζουν και πάλι τα δεδομένα. Και επηρεάζουν σημαντικά τον ανταγωνισμό που σήμερα είναι εσωτερικός στον κλάδο, καθώς κάθε επιχείρηση έχει να ανταγωνιστεί μονάχα άλλες ασφαλιστικές επιχειρήσεις που παράγουν και προωθούν στην αγορά παρόμοια προϊόντα. Ο ανταγωνισμός από τους άλλους τομείς της οικονομίας είναι περιορισμένος. Σύντομα όμως θα είναι διατομεακός και εντονότερα διασυνοριακός. Αυτό είναι μια καινούρια πραγματικότητα την οποία θα πρέπει να την δούμε σύντομα και στον τομέα των εταιρειών αλλά και στον τομέα της διαμεσολάβησης. Η ευθύνη του ανθρώπινου παράγοντα παραμένει κομβική. Συνεπώς διαρκής και κατάλληλη ενημέρωση και εκπαίδευση δεν θα πρέπει να είναι μόνο ένα θεσμικό καθήκον για την επιχείρηση αλλά και αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των στελεχών.”

Διαβάστε εδώ τον Κώδικα Επαγγελματικής Ηθικής και Δεοντολογίας του ΣΕΣΑΕ

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *