Skip to content

Υπερψηφίστηκε στις επιτροπές ο κλιματικός νόμος – Γιατί αντιδρούν οι ασφαλιστικές

Ολοκληρώθηκε, στη κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Εμπορίου και Περιβάλλοντος της Βουλής, η επεξεργασία, σε πρώτη ανάγνωση, του κλιματικού νόμου. Αύριο θα γίνει η δεύτερη ανάγνωσή του και την ερχόμενη Πέμπτη αναμένεται να ολοκληρωθεί η συζήτησή του με τη ψήφισή του από την Ολομέλεια.

του Νίκου Σακελλαρίου

Υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκε η ΝΔ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ εξέφρασαν επιφυλάξεις και ΚΚΕ, ΕΛ.ΛΥ και ΜέΡΑ25 δήλωσαν ότι το καταψηφίζουν.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιος για θέματα προστασίας περιβάλλοντος, Γιώργος Αμυράς τόνισε ότι «είναι το πρώτο άρτιο νομοθέτημα για την κλιματική μετάβαση που θέτει στη σωστή τους βάση, αναγκαία για τη χώρα ζητήματα». Όπως τόνισε «προηγήθηκε μία επαρκής διαδικασία διαβούλευσης και διαλόγου προκειμένου να ενσωματωθούν βελτιωτικές προτάσεις».

Ο κ. Αμυράς, σχολιάζοντας προτάσεις για υποχρέωση λειτουργίας οχημάτων του δημοσίου με ηλεκτροκίνηση, αντέτεινε ότι υπάρχει ήδη ο νόμος που έχει την πρόβλεψη για κάλυψη του 25,3% του στόλου. Επιπλέον απέρριψε την κριτική για την υποχρεωτική ασφάλιση των κτιρίων, τονίζοντας ότι «καθόλου ακριβή δεν είναι» και πρόσθεσε ότι, από την ειδική μελέτη που έγινε για τις ευάλωτες περιοχές, αποδείχτηκε ότι η ασφάλιση φτάνει στα 120 με 150 ευρώ ετησίως. «Τώρα με την υποχρεωτικότητα που βάζουμε θα πέσουν τα ασφάλιστρα», ανέφερε και πρόσθεσε ότι θα εκδοθεί κ.υ.α η οποία θα ρυθμίζει τις λεπτομέρειες ασφάλισης των κτιρίων.

«Γιατί το κράτος να υποχρεώνεται, σε ευάλωτες περιοχές λόγω φυσικών καταστροφών, να βγάζει και να πληρώνει από τη τσέπη του, όταν μπορεί, με χαμηλό κόστος να καλύπτονται οι ζημιές από τις ασφαλιστικές εταιρίες;» σημείωσε ο κ. Αμυράς.

Αναφερόμενος στα περιφερειακά σχέδια για την προσαρμογή στη κλιματική αλλαγή, ο κ. Αμυράς τόνισε ότι είναι εντός των χρονικών περιθωρίων για την ολοκλήρωση τους. Όπως είπε, ένα έχει ήδη εγκριθεί, έξι είναι στη φάση της οριστικοποίησης και ένα στο στάδιο της έγκρισης ενώ τα άλλα βρίσκονται στον έλεγχο της πληρότητας ή στη φάση της διαβούλευσης. Τέλος, ο κ. Αμυράς, διαβεβαίωσε ότι για τις επιχειρήσεις και τις βιομηχανίας ισχύουν τα κίνητρα και ο διπλασιασμός των αποσβέσεων, τόνισε ότι το φυσικό αέριο έχει την έγκριση της ΕΕ και είναι πλήρως εναρμονισμένος ο νόμος με την πράσινη συμφωνία, ενώ χαρακτήρισε «μπαλωθιές στον αέρα» τους ισχυρισμούς ότι η κυβέρνηση στηρίζει τα καρτέλ ενέργειας.

«Αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα της προσαρμογής της χώρας στη νέα κλιματική αλλαγή, ωστόσο το νομοσχέδιο είναι κατώτερο των περιστάσεων και σοβαρά αντιεπιστημονικό», αντέτεινε από την πλευρά του, ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελος.

Στην ανάγκη εθνικής στρατηγικής για μια κοινωνικά δίκαιη, βιώσιμη και ισόρροπη κλιματική ουδετερότητα, αναφέρθηκε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Γιώργος Αρβανιτίδης, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι νομοθετεί αποσπασματικά πρόχειρα και χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την κοινωνία.

Έντονα επικριτικοί για τον τρόπο που νομοθετεί η κυβέρνηση εμφανίστηκαν και τα υπόλοιπα κόμματα ενώ χαρακτήρισαν το νομοσχέδιο, κοινωνικά άδικο, μη αποτελεσματικό και εφαρμόσιμο.

Είχαν προηγηθεί οι τοποθετήσεις των αρμόδιων εξωκοινοβουλευτικών φορέων, οι οποίοι αναγνώρισαν στο σύνολο τους την αναγκαιότητα του νέου κλιματικού νόμου, ωστόσο αρκετοί ήταν αυτοί που ζήτησαν περαιτέρω βελτιωτικές αλλαγές ενώ άλλοι εξέφρασαν αντιρρήσεις και επιφυλάξεις ως προς τους στόχους και την αποτελεσματικότητα του.

«Ξεκάθαρα είναι πολύ θετικό το άρθρο 23 που για πρώτη φορά εισάγει την έννοια ασφάλισης των κτιρίων», επεσήμανε ο Αλέξανδρος Σαρηγεωργίου, πρόεδρος του ΔΣ της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος.

Όπως τόνισε «στην Ελλάδα μόνο το 26% των κατοικιών είναι ασφαλισμένες όταν στην ΕΕ τα αντίστοιχα νούμερα είναι από 70% ως 80%» και πρότεινε «να διορθωθούν οι αδυναμίες που υπάρχουν στο νομοσχέδιο και η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης να μην αφορά μόνο τα νέα κτίρια αλλά όλα.

Γιατί οι ασφαλιστικές αντιδρούν στο νομοσχέδιο με την υποχρεωτική ασφάλιση νέων κτηρίων

“Συνέταιρους στις ζημιές” θέλει να βάλει τις ασφαλιστικές εταιρείες το ελληνικό κράτος με την πρόσφατη ρύθμιση του στο νομοσχέδιο για την κλιματική αλλαγή. Αυτή είναι η άποψη των  περισσότερων εταιρειών που θεωρούν ότι οι θετικές προθέσεις που έχει κατ’ αρχήν το ελληνικό κράτος για τη επέκταση της ιδιωτικής ασφάλισης δεν εμπεριέχουν τα στοιχεία του σωστού underwriting. Ουσιαστικά, ζητά από τις ασφαλιστικές να ασφαλίζουν μόνο τα νέα σπίτια που κατασκευάζονται στις επικίνδυνες ζώνες, δηλαδή να λαμβάνουν μεγαλύτερο κίνδυνο. Έτσι αγνοούν ότι βασικός κανόνας του underwriting είναι αφ’ ενός η επιλογή του κινδύνου αφ’ ετέρου να λαμβάνει η επιχείρηση κίνδυνο που θα αντισταθμίζεται από την ασφάλιση μικρότερου κινδύνου. Για παράδειγμα για κάθε σπίτι που ασφαλίζεται σε μία επικίνδυνη περιοχή (για σεισμό ή για φωτιά) θα πρέπει να ασφαλίζονται τουλάχιστον άλλα 5-10 σπίτια σε μη επικίνδυνες περιοχές.

Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) εξέφρασε την αντίθεσή της σε συγκεκριμένες ρυθμίσεις του άρθρου 23 του ανωτέρω Σχεδίου Νόμου το οποίο κατατέθηκε την 18.5.2022 προς ψήφιση στην Βουλή και με το οποίο καθιερώνεται από 1.1.2025, η υποχρέωση ασφάλισης μόνο για τα νέα κτίρια που βρίσκονται σε ζώνες υψηλής τρωτότητας προκειμένου να ηλεκτροδοτηθούν.

Πρόκειται για μία ρύθμιση η οποία έρχεται σε αντίθεση με την ασφαλιστική επιστήμη και τεχνική. Βασική αρχή της ασφάλισης είναι η ασφάλιση τυχαίου, αβέβαιου και μελλοντικού κινδύνου, κινδύνου δηλαδή που δεν είναι βέβαιο ότι θα συμβεί αλλά αποτελεί ενδεχόμενο. Στην προτεινόμενη διάταξη, από τη στιγμή που ζητείται η ασφάλιση κτισμάτων μόνο σε περιοχές πολύ υψηλής τρωτότητας, ο κίνδυνος καθίσταται σχεδόν βέβαιος, καθώς είναι εξαιρετικά πιθανό να επέλθει η ζημιά. Έτσι το πιθανότερο είναι οι συγκεκριμένοι κίνδυνοι να μην κριθούν ασφαλίσιμοι και να μην υπάρξει ασφαλιστική εταιρία πρόθυμη να αναλάβει τον κίνδυνο. Αλλά ακόμη και σε περίπτωση που η ασφαλιστική επιχείρηση – μετά την απαραίτητη διαδικασία εκτίμησης και τιμολόγησης – αναλάβει τον κίνδυνο, το ασφάλιστρο που θα ζητηθεί, θα είναι υψηλό και κατά πάσα πιθανότητα μη προσιτό.

Η ΕΑΕΕ διατύπωσε σοβαρές ενστάσεις επί της συγκεκριμένης διάταξης στο στάδιο της διαβούλευσης και κατέθεσε τις απόψεις και προτάσεις της προς το αρμόδιο Υπουργείο, εξηγώντας με σαφήνεια τους αντικειμενικούς λόγους που επιβάλλουν την επανεξέταση της διάταξης σε εκπροσώπους της Κυβέρνησης.

Επιπλέον σήμερα 23.5.2022 η ΕΑΕΕ συμμετείχε στην κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής όπου είχε την ευκαιρία να αναπτύξει τις απόψεις της.

Οι προτάσεις των ασφαλιστικών

Συγκεκριμένα οι προτάσεις της ΕΑΕΕ αφορούν μεταξύ άλλων

(α) στις οριζόμενες στο σχετικό άρθρο περιοχές,

(β) στην επέκταση σε κτίρια υφιστάμενα και νεόδμητα,

 (γ) στον διαρκή έλεγχο εκ μέρους της Πολιτείας για ασφαλιστήριο συμβόλαιο σε ισχύ και

(ε) στην ανάγκη για την προσθήκη εξουσιοδοτικής διάταξης που θα δίδει περιθώρια να επιλυθούν στο μέλλον επιμέρους τεχνικά θέματα.

Η ασφαλιστική αγορά έχει εκφράσει επανειλημμένως προθυμία να συμμετάσχει ενεργά στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, συνδράμοντας την Πολιτεία και τους πολίτες στη διαχείριση του υπέρμετρου βάρους αποκατάστασής τους. Η επιλογή της Κυβέρνησης για την καθιέρωση υποχρέωσης εκ των προτέρων χρηματοδότησης των κινδύνων μέσω της ασφάλισης είναι αναντίρρητα ορθή, καθώς η Ασφάλιση διεθνώς κατέχει πρωτεύοντα ρόλο στην αντιμετώπιση την επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών και της κλιματικής αλλαγής.

Ωστόσο είναι απαραίτητο να γίνουν ουσιαστικές τροποποιήσεις προκειμένου να καταστεί η διάταξη τεχνικά άρτια και κυρίως λειτουργική και εφαρμόσιμη ώστε να επιτελέσει τον σκοπό της και να ληφθούν υπόψη οι τοποθετήσεις του πλέον αρμόδιου επί του θέματος κλάδου σε επίπεδο τεχνικών γνώσεων αλλά και ουσιαστικής συμμετοχής στην εφαρμογή του.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *