Απειλές και ευκαιρίες στη σύγχρονη ασφάλιση

27 Σεπτεμβρίου 2019

Πώς αντιμετωπίζουν οι ασφαλιστές CEO τη σύγχρονη πραγματικότητα των χαμηλών επιτοκίων και της ψηφιακής επανάστασης; Ποιές προκλήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ασφαλιστικές σε όλο τον κόσμο και ποιό είναι το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα; Τα άνω ερωτήματα ανέπτυξε και απάντησε πάνελ Ελλήνων και ξένων ασφαλιστών, στα πλαίσια του φετινού Ασφαλιστικού και Αντασφαλιστικού Συνεδρίου της Ύδρας. 

Πριν το ξέσπασμα της διεθνούς οικονομικής κρίσης το παγκόσμιο ROI έφτανε ακόμη και το 12%-15%. Πλέον στους μετόχους της ασφαλιστικής βιομηχανίας όλου του κόσμου «φτάνει» λιγότερο από 4%-5% απόδοση και οι ασφαλιστικές αναγκάζονται να δαπανούν μεγάλα ποσά στα μερίσματα.

Οι εκτιμήσεις για τα επόμενα 5-6 χρόνια βλέπουν πραγματική ανάπτυξη μόνο στην Ασία. H Κίνα, η Ινδία, η Ινδονησία παράγουν πλεονάζων ανθρώπινο κεφάλαιο και άρα και ταλέντο σε συνδυασμό με μια επιθετική δημοσιονομική πολιτική. Αντίθετα η Ευρώπη, την οποία χαρακτηρίζει ο γηράσκων πληθυσμός και μια συντηρητική προσέγγιση στα δημοσιοοικονομικά, παραμένει, στην καλύτερη,  στα ίδια επίπεδα. Οι ΗΠΑ βρίσκονται κάπου ενδιάμεσα. Εν τω μεταξύ, στην ασφαλιστική βιομηχανία παρεμβαίνουν όλο και περισσότερο εταιρείες τεχνολογίας (fintech start ups) που προσφέρουν ασφάλιση…αλλιώς: εκτός των παραδοσιακών καλύψεων, χωρίς διαμεσολάβηση, χωρίς διοικητικό προσωπικό,  ακόμη και χωρίς underwriting (παράδειγμα η αμερικανική Lemonade), μέσω chat bots και machine learning.

Πώς λοιπόν μπορούν οι ασφαλιστικές να δημιουργήσουν αξία σε αυτό το περιβάλλον; Σε όλες τις μεγάλες αγορές, στην ενέργεια, τα καταναλωτικά αγαθά, στις τράπεζες, αξία δημιουργεί η ανάπτυξη και όχι τα μερίσματα!

Το συγκεκριμένο ερώτημα τέθηκε σε CEO’s σε όλο τον κόσμο, που εκπροσωπούν δημόσιες και ιδιωτικές εταιρείες και δραστηριοποιούνται σε Ζωή και Γενικές.

Γενικότερα, υπάρχουν τρεις τρόποι για να αναπτυχθεί κάθε εταιρεία, σε οποιονδήποτε κλάδο: να επενδύσει στο core business, να επενδύσει σε παραπλήσιες αγορές ή να εισέλθει σε εντελώς καινούργιες, εξερευνώντας νέους ορίζοντες και στοιχηματίζοντας στο μέλλον.

Στην πλειοψηφία τους οι ασφαλιστές, σύμφωνα με την έρευνα, επενδύουν στο πρώτο, ελάχιστα στο δεύτερο και καθόλου στο τρίτο. Το 75% της επένδυσης στο μέσο επενδυτικό πλάνο των τριών ετών πηγαίνει στο core business και μάλιστα, με μεσοπρόθεσμους στόχους λειτουργικής και κεφαλαιακής επάρκειας.

Κόστη και παραγωγικότητα είναι τα δύο πράγματα που απασχολούν κατά κύριο λόγο τους CEO’s και στο πλαίσιο αυτό, η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν είναι «οι άνθρωποι και η κουλτούρα» της επιχείρησης. Οι επικεφαλής παλεύουν με το middle management, το επίπεδο όπου συμβαίνουν και τα περισσότερα πράγματα σε μια επιχείρηση.

Εκεί, υπάρχει έλλειψη από ειδικούς:  Στο μάρκετινγκ, στην εξυπηρέτηση πελατών, στα analytics. Είναι πολύ δύσκολο να τραβήξει αυτές τις ειδικότητες η ασφαλιστική αγορά. Άλλωστε οι "data scientists", δηλαδή οι αναλυτές δεδομένων, όσοι υπάρχουν, μιας και πρόκειται για μια από τις πιο σύγχρονες και περιζήτητες ειδικότητες, έχουν στόχο να δουλέψουν στη Google και όχι σε μια συντηρητική, παλαιών αρχών βιομηχανία με το μεγαλύτερο συγκριτικά, μέσο όρο ηλικίας στο ανθρώπινο δυναμικό της.

Υπό αυτές τις συνθήκες η ανάπτυξη φαντάζει χλωμή. Ίσως πράγματι να χρειάζονται ριζικές λύσεις – για παράδειγμα να πειστούν οι μέτοχοι να επενδύσουν σε νέες, εντελώς διαφορετικές καλύψεις που θα ανταποκρίνονται σε πολλαπλές και νέες ανάγκες.

Στο μοντέλο δηλαδή του οικοσυστήματος, που σιγά σιγά αρχίζει να ακούγεται και στην ελληνική αγορά. Ωστόσο αυτό θέλει χρόνο, χρήμα και προσπάθεια και οι περισσότεροι διστάζουν να το ενστερνιστούν. Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι CEO’s, σε παγκόσμιο επίπεδο, βάζουν επιλεγμένα στοιχήματα και παίζουν πολύ προσεκτικά, αποφεύγοντας τις μαζικές καινοτομίες.

Έτσι όμως η πραγματική ανάπτυξη συρρικνώνεται. Ειδικά τη σημερινή εποχή όπου αλλάζει ριζικά ο τρόπος εργασίας και παραγωγής, και οι κίνδυνοι είναι συσχετιζόμενοι.

Διέξοδο στα σενάρια αυτά δίνει η διαφαινόμενη τάση μετατόπισης από τη διαχείριση στην πρόληψη κινδύνου, κάτι που θα μπορούσε να μειώσει κόστη και ασφάλιστρο. Η χρήση της τεχνολογίας μπορεί να κάνει την αγορά πολύ πιο αποτελεσματική και αποδοτική και να αποτελέσει το αντίβαρο στο «σάστισμα» που της δημιουργεί το περιβάλλον των χαμηλών επιτοκίων.

Έμφαση στο customer experience

Η ασφαλιστική βιομηχανία έχει αντοχές, αλλά πρέπει να δράσει γρήγορα. Τεχνολογία, οικοσυστήματα, πρόληψη αντί για διαχείριση κινδύνου και big data, είναι κάποιοι δρόμοι που συνδυαστικά οδηγούν στην ανάπτυξη.Όμως στο επίκεντρο του σύγχρονου επιχειρείν βρίσκεται η «πελατειακή εμπειρία». Τους σύγχρονους καταναλωτές ενδιαφέρει όχι μόνο το προϊόν, αλλά η εμπειρία επαφής με την εταιρεία, κάθε φορά που αυτή συμβαίνει.

Παρόλα αυτά οι ασφαλιστικές δεν συνηθίζουν να ψάχνουν «τι θέλει» ο καταναλωτής πριν φτάσουν στο τελικό προϊόν, ούτε βεβαίως του ζητούν να το δει και να πει τη γνώμη του, κάτι που κάνουν όλες οι μεγάλες βιομηχανίες, προκειμένου να εντοπίσουν κενά και ευκαιρίες. Επίσης, η ασφαλιστική είναι ίσως η μόνη αγορά που δεν "τεμαχίζει" το πελατολόγιο της, αλλά προσφέρει αποκλειστικά "ένα μέγεθος" προϊόντα. Εν τω μεταξύ καθοριστικό ρόλο στην όλη εμπειρία παίζουν και το κανάλι διανομής και το μάρκετινγκ.

Η καλύτερη λύση είναι η εταιρεία να μπορεί και να ακούει αλλά και να εκπαιδεύει τον πελάτη της, να αφομοιώνει τις εξελίξεις, αλλά να θυμάται ότι σε σχέση με όλους τους πιθανούς «έξωθεν» παίκτες, η τεχνογνωσία και η πραγματική εμπειρία είναι με το μέρος της. Οι start ups που φυτρώνουν γρήγορα χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας είναι μόνο στη αρχή τους – κανείς δεν ξέρει που θα καταλήξουν και πώς θα επιβιώσουν. Είναι σε θέση να προσφέρουν μόνο απλοποιημένα προϊόντα και όχι πολύπλοκες καλύψεις ή πλήρη προστασία. Έχουν τους επενδυτές με το μέρος τους, παίρνουν μερίδιο αγοράς. αλλά η κερδοφορία τους είναι αμφίβολη.

Ίσως η λύση και για τις δύο πλευρές είναι να ενώσουν δυνάμεις και να προσφέρει η μία αυτό που λείπει στην άλλη. Οι start ups χρειάζονται εποπτεία, κανόνες και ισχυρότερους ισολογισμούς και οι παραδοσιακοί ασφαλιστές…νέο αίμα και νέες τεχνολογίες.

Σε 10-15 χρόνια η ασφαλιστική αγορά θα είναι πολύ διαφορετική. Όσοι συνεχίσουν στο μοντέλο που έχουν και σήμερα, θα συρρικνωθούν, τότε πιθανώς και να μην υπάρχουν. Όσοι γρήγορα αποδεχτούν το καινούργιο και το συνδυάσουν με την εμπειρία και τις γνώσεις δεκαετιών, θα καταφέρουν πραγματική ανάπτυξη και επιστροφή στις επενδύσεις τους.

*Ο τίτλος του πάνελ ήταν: “Πώς χωρά η ασφάλιση σε μια εξελισσόμενη οικονομία και κοινωνία;” Βασικός ομιλητής: Davide Corradi, Managing Director ΑΜΕΑ Boston Consulting Group. Στο πάνελ συμμετείχαν: Κυριάκος Αποστολίδης, CEO Metlife Greece, Arnaud Kopp, Client Manager for the Mediterranean, Swiss RE, Φιλίππα Μιχάλη, CEO Allianz, Andreas Voßberg, Senior Underwriter Munich RE, Giuseppe Zorgno, Country Manager AIG Europe S.A. Συντονιστής: Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής ΙΟΒΕ, καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Φωτογραφία: τα μέλη του πάνελ μαζί με τον Πρόεδρο της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Αλέξανδρο Σαρρηγεωργίου και την Γενική Διευθύντρια Μαργαρίτα Αντωνάκη.

Underwriter Editors

Η συντακτική ομάδα του Underwriter επεξεργάζεται καθημερινά τα δεδομένα της ασφαλιστικής βιομηχανίας και τα παρουσιάζει με τον χαρακτηριστικό της τρόπο: Πρακτικά, Περιεκτικά και επί της Ουσίας.

Underwriter.gr - Το δεξί χέρι του ασφαλιστή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ:
Interamerican & The Tipping Point για τον Αλφαβητισμό των νέων στην Υγεία

Στη βάση της ιδιαίτερα επιτυχημένης συνεργασίας τους κατά την περυσινή σχολική περίοδο, INTERAMERICAN και The Tipping Point ανανέωσαν και για...

Close