Skip to content

Οι προσδοκίες της ασφαλιστικής αγοράς από μια κυβέρνηση ΝΔ

Η επικράτηση της Ν.Δ. αποτελεί  “παράθυρο ευκαιρίας” για την ασφαλιστική αγορά

Του Νίκου Σακελλαρίου

Οι πρόσφατες εξαγγελίες του αντιπροέδρου της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Άδωνι Γεωργιάδη στο Συνέδριο για το συνταξιοδοτικό αποτελούν την πλέον “άμεση υποσχετική” της Ν.Δ. προς την ελληνική ασφαλιστική αγορά. Oι επαφές της ΕΑΕΕ με τον κ. Νότη Μηταράκη, πρώην Υφυπουργό Ανάπτυξης και νυν βουλευτή  Χίου, έχουν ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια – ο ίδιος έχει αναλάβει όλη την ατζέντα της επικοινωνίας του κόμματος με την Ένωση.

Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση με την εισαγωγή του συστήματος των 3 πυλώνων βρίσκεται πολύ υψηλά στην ατζέντα της ΝΔ. Πλην όμως, οι εκτιμήσεις πολιτικών, συνδικαλιστικών και οικονομικών παραγόντων αναφέρουν ότι θα χρειαστούν ειδικές αναλογιστικές μελέτες, οι οποίες θα υπολογίσουν και τον αναγκαίο χρόνο εφαρμογής κάποιου νέου ασφαλιστικού συστήματος και κυρίως το κόστος μετάβασης από το σημερινό καθεστώς προς το σύστημα των 3 πυλώνων που έχει υποσχεθεί η Ν.Δ.

Ο χρόνος εφαρμογής εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 2 έτη και το κόστος μετάβασης από το υπάρχον σύστημα στο επόμενο θα είναι σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις σημαντικά υψηλό, όπως  φάνηκε στο πρόσφατο συνέδριο για τις συντάξεις που έγινε στο Χίλτον με παρουσία της ΕΑΕΕ, του ΣΕΒ και του ΣΕΤΕ. Ωστόσο, υπάρχουν μελέτες για εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησής του, ενώ τα μακροπρόθεσμα οφέλη σίγουρα θα υπερκαλύψουν την όποια δαπάνη. Ανάλογες διαδικασίες που μπορούν να χρησιμεύσουν ως παράδειγμα στην Ελλάδα έχουν πραγματοποιηθεί με επιτυχία σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Σύμφωνα με πληροφορίες στη Ν.Δ. επεξεργάζονται με ιδιαίτερη σοβαρότητα αντίστοιχη μελέτη που έχει εκπονήσει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, κ. Μιλτιάδης Νεκτάριος και αφορά τη μείωση του κόστους μετάβασης με αλλαγές  στους συντελεστές εισφορών.

Στον κλάδο της Υγείας, η πρόταση για ΣΔΙΤ δημόσιων νοσοκομείων με ιδιωτικούς παρόχους υγείας προκάλεσε οργή στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά μελέτες που έχουν κάνει στελέχη της Ν.Δ. από το 2016 δείχνουν ότι είναι εφικτά τα ΣΔΙΤ με μεγάλη εξοικονόμηση κόστους στα Δημόσια Νοσοκομεία και καλύτερη εξυπηρέτηση. Πάντως, στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς εκτιμούν ότι οι αντιδράσεις κοινωνικών φορέων και ενώσεων εργαζομένων στα κρατικά νοσοκομεία θα είναι εντονότατες.

Πιο εφικτή και άμεσα προσιτή είναι η δημιουργία ΣΔΙΤ μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και Δημοσίου για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών. Τα συμπεράσματα από τις καταστροφές σε Μάνδρα και Μάτι έδειξαν ότι έχει ωριμάσει ο χρόνος για την συνεργασία. Εναπόκειται στη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επόμενες εκλογές του Ιουλίου.

Οι σχέσεις της ασφαλιστικής αγοράς με το συγκεκριμένο κόμμα ήταν ανέκαθεν ομαλές εφόσον η στάση του είναι σε γενικές γραμμές υπέρ της ιδιωτικής ασφάλισης. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην κυβέρνηση Καραμανλή, ο υφυπουργός Εμπορίου και Ανάπτυξης Θανάσης Σκορδάς υπήρξε πρόεδρος του ΠΣΑΣ στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ενώ στα θετικά έχουν καταγραφεί και οι φοροαπαλλαγές στα συμβόλαια ζωής, που δόθηκαν επί Υπουργίας Γιώργου Αλογοσκούφη.

Δυστυχώς το συγκεκριμένο μέτρο αναιρέθηκε γρήγορα λόγω της κατάστασης της ελληνικής οικονομίας μετά τη διεθνή κρίση του 2008 (υπάρχει ελπίδα  ότι θα ξαναμπεί στην ατζέντα). Την επόμενη χρονιά, “έσκασε” η Ασπίς Πρόνοια με όλα τα γνωστά οικονομικά-κοινωνικά-πολιτικά προβλήματα, τα οποία ακόμα ναρκοθετούν την ιδιωτική ασφάλιση. Έκτοτε (από το 2010) και μέχρι το τέλος της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου (Ιανουάριο 2015) η ιδιωτική ασφάλιση στην Ελλάδα αντιμετώπιζε τις συνέπειες της παρατεταμένης λιτότητας των μνημονίων.

Στην πρώτη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, έχει μείνει ιστορική η στάση του κ. Σταθάκη που ουσιαστικά “πρόσβαλε” τους οικοδεσπότες του στη Γεν. Συνέλευση της ΕΑΕΕ τον Απρίλιο 2015. Ακολούθησε το γνωστό εφιαλτικό καλοκαίρι του 2015 που πήγε όλες τις αγορές, συμπεριλαμβανομένης και της ασφαλιστικής (εταιρείες-υπαλλήλους-συνεργάτες-ασφαλισμένους), πίσω.

Βεβαίως, μια πολυαναμενόμενη κίνηση στην ασφαλιστική αγορά, πρέπει να καταγραφεί ότι έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ: Η συνδυασμένη κίνηση για τη μείωση των ανασφάλιστων αυτοκινήτων που ξεκίνησε από 2 υπουργεία και την ΕΑΕΕ, μειώνοντας τα ανασφάλιστα κατά 40-50%.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *